13 oktober 2022 5 min.

DE LEEFSTIJLVINDER: ZEVEN RECREATIEPROFIELEN

Jouw doelgroep echt (leren) begrijpen is onmisbaar voor een succesformule in de recreatiebranche. Eén van de manieren waarop je die verdieping kunt zoeken, is met de Leefstijlvinder. Hierin wordt recreatie bekeken vanuit een zevental profielen, die jouw doelgroep haarfijn in kaart brengen. In dit artikel leggen we je uit hoe het model is ontstaan, welke profielen er zijn en hoe jij hiermee aan de slag kunt.

Leefstijlvinder versus Leisure Leefstijlen

De Leisure Leefstijlen zijn altijd al gebaseerd geweest op een zevental recreatiedoelgroepen, vastgesteld door grootschalig onderzoek van Market Response. De Leisure Leefstijlen vertellen hoe individualistisch, groepsgericht, extravert of introvert de doelgroep is. We hadden het in beginsel nog over uitbundig geel of ingetogen aqua, bijvoorbeeld. Tegenwoordig blijken deze leefstijlen achterhaald. Na nieuw onderzoek is nog veel meer relevante info gevonden, waarmee men is overgestapt op de Leefstijlvinder.

De oude Leisure Leefstijlen bekijk je hier

BSR-model en de Leefstijlvinder

De Leefstijlvinder is gebaseerd op het BSR-model. Met dit wetenschappelijke model zijn beweegredenen van de recreatiedoelgroep in kaart gebracht. Dit is gebeurd op basis van dezelfde assen als we hierboven benoemden: introvert en extravert versus individualistisch en groepsgericht. Door deze assen te kruisen, ontstaan er vier segmenten. Hierbinnen bevinden zich de zeven (nieuwe) leefstijlen uit de Leefstijlvinder. De rode leefstijl is vooral gericht op vrijheid, de gele leefstijl is gefocust op harmonie, de groene leefstijl wordt gekenmerkt door zekerheid en de blauwe leefstijl is typisch uit op controle.

Dit is het ingevulde BSR-model met daarin de leefstijlprofielen:

Welke zeven profielen kent de Leefstijlvinder

In het BSR-model zie je zeven recreatieprofielen verdeeld over vier kwadranten. Hieronder sommen we ze voor je op:

Rode kwadrant (vrijheid):

  • Avontuurzoekers
  • Plezierzoekers (half rood, half geel)

Gele kwadrant (harmonie):

  • Harmoniezoekers
  • Verbindingszoekers
  • Plezierzoekers (half rood, half geel)

Blauwe kwadrant (controle):

  • Inzichtzoekers
  • Stijlzoekers

Groene kwadrant (zekerheid):

  • Rustzoekers

Avontuurzoekers

11% van de Nederlanders kun je indelen onder avontuurzoekers. De Leefstijlvinder omschrijft deze doelgroep als ontzettend avontuurlijk en creatief. Ze zijn overal voor in en doen graag nieuwe dingen, zolang het maar bijdraagt aan de persoonlijke ontwikkeling van de recreant. Ze overnachten graag op bijzondere plekken, lopen warm voor authentieke ervaringen en willen “het echte leven” ervaren.

Plezierzoekers

Met plezierzoekers is geen dag hetzelfde! Ze zijn continu op zoek naar lol. De leukste ervaring, de meeste schik en de gekste dingen doen. 18% van de totale recreanten behoort tot deze groep, wat het de grootste doelgroep uit de Leefstijlvinder maakt! Plezierzoekers gaan graag feesten, bezoeken festivals en doen veel leuke dingen. Op vakantie doen ze het liefst dingen samen, op welke manier maakt ze niet zoveel uit. Van zonvakantie tot all-inclusive, zolang er maar plezier gemaakt kan worden.

Harmoniezoekers

De naam verklapt het al: harmoniezoekers zijn pas tevreden als iedereen tevreden is. Het zijn veelal hartelijke mensen met veel interesse in anderen. Ze doen dan ook graag écht alles samen en zoeken vooral uitjes waaraan iedereen mee kan doen. Op vakantie uit dat zich in een park waarop er voldoende activiteiten zijn voor de kids (lang leve animatie!), met een zwembad voor ontspanning en lol, maar waar ze ook anderen kunnen ontmoeten. Ongeveer 12% van de recreanten valt onder deze doelgroep.

Verbindingszoekers

Deze Leefstijlvinder-doelgroep is gericht op het verbinden met anderen. Er echt voor elkaar zijn. Vrijwilligerswerk doen ze dan ook graag, zelfs in het buitenland of op vakantie. Het zijn typische verenigingsmensen die zich met hart en ziel hiervoor inzetten. Op vakantie trekken ze graag rond, fietsend of wandelend. Verbindingszoekers (13% van de recreanten) dompelen zich onder in de natuur en zijn ook vaak in het theater of een museum te vinden.

Lees hier hoe de Leefstijlvinder de toekomstgerichte exploitatie voor Duynparc Soest heeft verreikt.

Inzichtzoekers

De 13% die je onder inzichtzoekers kunt indelen, is gek op kunst, cultuur en wandelen. De doelgroep is al iets ouder en wil met nieuwe ervaringen “blijven meedoen” in de wereld. Dat doen ze het liefst in een select gezelschap. Het moet allemaal goed geregeld zijn voor de inzichtzoeker. Ze baseren hun keus voor een verblijf of uitje op basis van een goede naam of sprekende reviews. Als ze hiervoor iets meer moeten betalen, is dat geen probleem.

Stijlzoekers

De 16% van recreanten die onder de stijlzoeker valt is bezig met zien en gezien worden. Wellnesscenters, een sportwedstrijd bezoeken of omringen in luxe: dat past ze wel. De Leefstijlvinder omschrijft ze als actief en strevend, ook wel doelgericht. Tijdens hun vakantie willen ze echt in de watten gelegd worden en zijn ze op zoek naar ultiem comfort. En dan het liefst in een omgeving met andere stijlzoekers, zodat er ook nog genetwerkt kan worden.

Rustzoekers

De op-een-na-grootste doelgroep bestaat uit rustzoekers. Het is ruim 17% van het totaal in de Leefstijlvinder. Ze zijn ervan overtuigd dat er dicht bij huis genoeg te zien is en blijven dan ook graag in Nederland. Hier zijn ze het meest op hun gemak. Het liefst in of rondom huis, maar af en toe ook op vakantie. Dan moet overigens wel alles van tevoren geregeld zijn. Zo komen ze niet voor onverwachte verrassingen te staan.

Leefstijlvinder en FACET

Wil jij – als recreatieondernemer – nog meer verdieping vinden in jouw doelgroep(en)? Of heb je plannen om te vernieuwen en ben je benieuwd hoe de Leefstijlvinder je hierbij kan helpen? FACET werkt al jaren met de Leisure Leefstijlen en de Leefstijlvinder. Neem vrijblijvend contact met ons op om te zien wat we voor jou kunnen betekenen!

Over Bob

Ondernemers in de vrijetijdssector begeleiden de volgende stap te zetten naar een toekomstbestendige onderneming, is mijn doel. Ik vraag graag door, om te komen tot de kern. Mijn aanpak kenmerkt in; abstract denken en onderzoek (visie) en dit vertalen naar duidelijke en concrete ingrepen (actie).