26 juli 2022 5 min.

LEISURE LEEFSTIJLEN NADER TOEGELICHT

De zeven belevingswerelden van Leisure Leefstijlen zijn gedefinieerd op basis van het BSR-model van SmartAgent. Het BSR-model bestaat uit 2 assen, waarmee consumentengedrag kan worden verklaard:

  • De horizontale as noemen we de sociologische as. Deze as geeft aan in hoeverre een individu meer ego-georiënteerd (individualistisch) is of meer groepsgericht.
  • De verticale as noemen we de psychologische as. Hier wordt onderscheidt gemaakt tussen een extraverte of open houding versus introverte houden. Op basis het BSR-model van SmartAgent zijn 7 belevingswerelden gedefinieerd.

Daarnaast is het model verrijkt met de uitkomsten uit Continu Vakantie Onderzoek en Continue Vrije Tijds Onderzoek. Marktonderzoek, uitgevoerd door NBTC-NIPO Research op het terrein van vakanties, zakenreizen en vrije tijd. Kortom, een complete bron van informatie voor de recreatieondernemer.

De Leisure Leefstijlen zijn overgegaan naar de Leefstijlvinder.

FACET Ruimtedenkers - de Krim Texel - beeldkwaliteitsvisie

Uitbundig geel

Uitbundig geel is de spontane, gezellige en sociale groep. Het is de groep echte vakantiegangers. Een vakantie hoeft niet zo extreem te zijn, als het maar actief, sportief, gezellig en verrassend is. Contact met anderen – familie, vrienden, kennissen – is gewenst en leuk. Uitbundig geel zoekt campings en bungalowparken waar de voorzieningen goed zijn en waar genoeg te doen is voor iedereen. Uitbundig geel is een grote groep in Nederland!

Gezellig lime

Gezellig lime houdt net als geel ook van gezelligheid en sportiviteit, maar het mag allemaal een tikkeltje rustiger en het hoeft ook allemaal niet zo lang. Het gezin is belangrijk. Vakantie is voor de lime gasten lekker vrij zijn, genieten van rust en ontspanning, even weg van de dagelijkse verplichtingen en dan gezellig met het gezin iets leuks doen: fietsen, bbq-en, een spelletje spelen. Een bungalowpark of camping in Nederland geeft een echt vakantiegevoel, maar vaak moet de gezellige lime groep wel een beetje op de kosten letten.

Rustig groen

Vakantie is voor de rustige groene belevingswereld vooral een kwestie van lekker doen waar men zin in heeft, rust nemen in eigen omgeving, even niets aan het hoofd hebben. De consument uit de groene wereld heeft niet zulke bijzondere wensen. Het gewone en herkenbare is juist fijn, vertrouwd. Dan komt men lekker tot rust. In eigen land is genoeg moois te zien en te ontdekken, men hoeft er niet ver voor te reizen. Men kent de winkels die men tegenkomt en men kan gewoon de eigen taal spreken.

Ingetogen aqua

Vakantiegangers in het segment aqua kunnen als rustig en ruimdenkend worden getypeerd. In deze belevingswereld vinden we veel empty nesters, die weer tijd hebben voor hun eigen hobby’s en interesses. Inspirerende maar rustige vakanties horen daar ook bij. In Nederland gaat men graag meerdere keren op pad, op een rustig moment naar de (kleinere) camping of bungalowpark met veel privacy. Cultuur en (rustige) sportieve mogelijkheden – wandelen, fietsen, nordic walking – worden gewaardeerd.

Comfortabel en luxe blauw

Vakantiegangers in het segment Comfortabel en Luxe blauw kunnen we omschrijven als zelfverzekerd, kritisch, intelligent en gehecht aan stijl, luxe en comfort. Zij zijn zakelijk en carriere gericht. Zij streven naar succes in het leven en daar werken zij dan ook hard aan. In hun vrije tijd vinden zij dat zij wel wat luxe en stijlvol ontspannen verdienen.

FACET Ruimtedenkers - Camping Si-Es-An

Avontuurlijk en sportief paars

Avontuurlijk paars is de wereld van mensen die graag iets nieuws willen beleven of ontdekken in hun vakantie. Gewoon is niet goed genoeg voor deze groep. Ze gaan op zoek naar een bijzondere ervaring. Dat mag een tikje wild zijn – een boomhut of een survivaltent – maar het bijzondere kan ‘m ook zitten in het beleven van luxe en exclusiviteit. Avontuurlijk paars is meer met zichzelf bezig dan met de anderen. U trekt ze dus eerder met iets individueels dan met het ‘groepsgebeuren’.

Cultureel en inspirerend rood

De rode gasten zijn van natura wat eigenwijs en ongeduldig. Ze leven het leven met hartstocht en passie en zijn altijd op zoek naar bijzondere en voor hun onbekende plekken. Ze zijn intelligent en assertief, gaan graag hun eigen gang en willen graag hun dromen waarmaken, uniek zijn. Het zijn sympathieke, enthousiaste mensen die graag ook ervaringen uitwisselen met anderen die een eigen, authentiek verhaal hebben.

Welke Leisure Leefstijlen vindt u op uw park?

Benieuwd welke Leisure Leefstijlen er op uw park zijn? En hoe u uw klant op basis hiervan het best kunt bedienen? FACET is gespecialiseerd in de Leefstijlvinder en denkt graag mee. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Over Annemiek

De recreatiebranche is een dynamische en energieke sector. Iedere opgave, groot of klein, is een unieke puzzel. Ik vind het ontzettend leuk om te onderzoeken welke schakels er ontbreken en welke verbindingen er nog gelegd moeten worden om de recreant een sprankelende ervaring mee te geven. Natuurinclusiviteit en circulair ondernemen vormen voor mij de basis bij ieder ontwerp om te komen tot nieuwe en verrassende inzichten.