3 belangrijke kansen voor de recreatiebranche
We leven in een samenleving die in een snel tempo veranderd. Het is noodzakelijk dat je als ondernemer meebeweegt om voorsprong te winnen op de concurrent. Kijkend naar de toekomst van de recreatiemarkt, brengen we de belangrijkste kansen voor u in kaart. Het advies van FACET: pak deze kansen!
1. Nederland als vakantieland steeds aantrekkelijker
Waar menig ondernemer niet wist waar de Coronacrisis toe zou gaan leiden, heeft deze crisis onverwachts goed uitgepakt voor de recreatiebranche. De branche heeft door Covid zeer goede tijden meegemaakt en veel bedrijven hebben geplust. De effecten van Covid zijn langzaam aan het wegvloeien. Echter krijgt de branche er een klimaatcrisis voor terug. Met het woord crisis wordt vrijwel direct gedacht aan een bedreiging en schieten veel ondernemers in paniek. Niet doen, deze klimaatcrisis is een kans! We leggen je dit nader uit.
De klimaatcrisis is goed te merken door de droogte en zon op ons continent. Geconstateerd kan worden dat door deze droogte en zon, Nederland als vakantieland steeds aantrekkelijker wordt en wint aan populariteit. De enorme jaarlijkse trek naar het zuiden neemt namelijk af omdat het in deze landen voor veel vakantiegangers te warm wordt. Op Europees niveau gaat de voorkeur steeds meer uit naar noordelijke landen, om juist de verkoeling op te zoeken in plaats van de warmte.
Wees je bewust van deze voor de hand liggende kans. Pak dit klimaatvraagstuk op en etaleer jouw onderneming hiermee. De slimme ondernemer zet zich hiermee sterk in de markt en positioneert haar onderneming als klimaatbewust. Door bewust met de natuur en haar omgeving om te gaan creëert ze een voorbeeldfunctie.
Geconstateerd kan worden dat door deze droogte en zon, Nederland als vakantieland steeds aantrekkelijker wordt en wint aan populariteit.
2. Short stay vakanties worden een groeimarkt in crisis
We bevinden ons op dit moment in een periode van sterke inflatie, waarbij huishoudens steeds kritischer gaan kijken naar het uitgavenpatroon. Op vakantie gaan is, en blijft ondanks deze ontwikkeling, een eerste levensbehoefte. Mensen krijgen vakantiegeld en daarbij ook de drang om op vakantie te gaan. De afgelopen jaren gaven mensen hun volledige vakantiegeld uit aan de vakantie. De vraag is dan ook niet of mensen in tijden van crisis op vakantie gaan, maar eerder hoe ze dit gaan invullen…
FACET verwacht dat de vakantie niet onder de gevolgen van de kostencrisis zal gaan lijden. Sterker nog, zoals al eerder toegelicht in dit artikel wint Nederland als vakantieland aan populariteit. Verwacht wordt dat door deze ontwikkeling en een kritische invulling van de vakantie, short stay vakanties zich in een groeimarkt gaan bevinden. Mensen willen op vakantie. Dan maar niet naar Bali, maar korter en vaker in eigen land.
Daarnaast krijgt de short stay vakantie nog meer daadkracht door de veranderende mindset van de jongere generatie. Deze geeft een mindere voorkeur aan de traditionele 40-urige werkweek. Zij delen hun week liever anders in. De balans tussen werk en privé staat centraal. De weekenden zijn langer en deze generatie gaat er graag een paar dagen tussenuit om de batterij op te laden. De behoefte aan meer kwaliteit en zingeving aan het leven is groot.
Kortom: bewustwording op zowel financieel gebied alsook een betere ‘’work-life balance’’ biedt een grote kans voor de short stay vakanties.
Bewustwording op zowel financieel gebied alsook een betere ‘’work-life balance’’ biedt een grote kans voor de short stay vakanties.
3. Inzicht in de juiste prijs per plek
Wellicht vragen de twee bovenstaande kansen om investeringen, om nog beter in te kunnen spelen op de behoeftes van uw doelgroep. Heb jij helder wat je kunt investeren? Heb jij helder wat al jouw bedrijfskosten zijn? En weet jij daadwerkelijk wat de prijs per plek is? Vast niet. Dit klinkt misschien hard, maar we komen dagelijks bij ondernemers die niet weten wat de kosten per plek zijn. Wanneer we een ondernemer vragen welke prijs er wordt gehanteerd voor de verhuur van een accommodatie, komt vaak de ouderwetse prijslijst op tafel. We kennen het principe van deze prijslijst allemaal: in de zomer ligt de prijs hoger dan in de winter en ieder jaar komt er een percentage op de prijs. We vragen ons af, hoe kun je een business sturen met deze blinde vlek?
Inzicht per plek zorgt ervoor dat je als ondernemer altijd de juiste prijs vraagt en makkelijk kan meebewegen met ontwikkelingen die verandering in jouw kosten veroorzaken.
Deze tijden vragen om meer grip en we zien dan ook een grote kans voor Dynamic Pricing. Binnen de sector een onbekend begrip, maar luchtvaartmaatschappijen werken al jaren met dit principe. Het begint allemaal bij het inzichtelijk maken van je kosten. Van personeelskosten, tot verzekeringen. Wanneer je deze kosten, simplistisch gezegd, op ‘’een hoop gooit’’ en deelt door het aantal plekken op je park, kan er worden achterhaalt wat de juiste prijs per plek is. Stijgen bijvoorbeeld de energiekosten voor je park, dan stijgt de prijs per plek automatisch mee. Inzicht per plek zorgt ervoor dat je als ondernemer altijd de juiste prijs vraagt en makkelijk kan meebewegen met ontwikkelingen die verandering in jouw kosten veroorzaken.
Het mooie aan dit principe is dat wanneer men weet hoe een prijs per plek is opgebouwd, er weloverwogen keuzes kunnen worden gemaakt met betrekking tot eventuele investeringen. Normaal gesproken gaat een ondernemer naar de bank om geld te lenen voor bijvoorbeeld de bouw van een nieuw zwembad. Wat er maximaal geleend kan worden vormt dan vaak het investeringsbudget. Echter, wordt deze investering, oftewel kostenpost, bijna nooit doorberekend in de prijs per plek. Met inzicht per plek wordt dit dus wel gedaan. Dit is een andere benadering en een andere manier van kijken naar je bedrijf.
Kansen praktisch toepasbaar maken
We zien helaas nog te vaak dat ondernemers zich te veel op de korte termijn focussen. Wil je impact maken, zorg dan dat jouw park goed is ingericht op de toekomst en wees je bewust van de potentiële groei die het kan doormaken. Doe je dit niet, dan blijft je achter en wordt de kans om impact te maken steeds kleiner.
Wij helpen jou kijken
Kortom: wie kijkt ziet kansen. Heb jij moeite met zien? Bij FACET kunt je altijd terecht. We sparren graag samen met je en samen kijken we welke kansen je moet grijpen om jouw onderneming vitaal en actueel te houden. Laten we samen impact maken! Ondernemers in de vrijetijdssector begeleiden de volgende stap te zetten naar een toekomstbestendige onderneming, is ons doel.