DE LEMELER ESCH: OVERNAMEPROCES VOOR CONTINUÏTEIT EN TOEKOMSTBESTENDIGHEID
De Lemeler Esch is zo’n 40 jaar geleden door Wilma en Tinus Ellenbroek gekocht. De camping is gevestigd aan de voet van de Lemelerberg in Lemele (Overijssel). In 2009 heeft het ondernemend echtpaar het roer omgegooid naar het huidige concept waarbij natuur en ontplooiing centraal staat.
FACET loopt al een aantal jaar met de familie Ellenbroek mee. In de afgelopen jaren zijn veel bewuste keuzes gemaakt. Op dit moment worden er opnieuw toekomstplannen gemaakt: per 1 januari 2023 wordt het bedrijf overgenomen door hun zoon Joost. Veel beweging dus!
TOEKOMSTVISIE EN CONTINUÏTEIT
Wilma Ellenbroek vertelt waarom het echtpaar FACET heeft ingeschakeld: “In de afgelopen jaren hebben we FACET benaderd om ons te helpen met een duidelijke toekomstvisie. Het was toen nog niet ter sprake dat Joost het bedrijf zou gaan overnemen. Onze vraag aan FACET was destijds: wat is nodig voor een goede, solide basis? Voor een goede toekomst? Hoe zorgen we dat (financiële) risico’s beperkt worden en hoe zorgen we voor een exploitatie het gehele jaar rond? Met deze vragen heeft FACET ons in het verleden heel goed geholpen. Vooral met een duidelijke richting uitstippelen, waardoor we keuzes durfden te maken.”
Wilma: “Mijn ondernemerstip is: durf keuzes te maken. In het verleden hebben we, achteraf gezien, soms te lang gewacht voordat we knopen doorhakten. Of juist helemaal geen keuzes maakten.
CORONA VERANDERDE ALLES
Joost vervolgt: “Tot vorig jaar werkte ik in een totaal andere branche en had ik nooit de ambitie om het bedrijf van mijn ouders over te nemen. Als kind zag ik dat een eigen camping keihard werken is. Toen corona in 2020 kwam stond ineens alles stil. Voor mijn moeder was dat het moment dat haar gezondheid aangaf: tot hier en niet verder. Ze moest per direct stoppen met werken, dit was midden in het hoogseizoen. Ik heb toen in mijn zomervakantie direct het stokje van haar overgenomen om (samen met Tinus) de boel draaiende te houden.”
Een stap vooruit naar het najaar van 2022: na een aantal maanden het bedrijf gerund te hebben is Joost gestopt met zijn baan ergens anders. Per 1 januari 2023 neemt hij het bedrijf van zijn ouders over. Ook in dit overnameproces is FACET betrokken om te ondersteunen in de doorontwikkeling van het bedrijf.
DUIDELIJKE DOELGROEP EN VISIE
“Als ondernemer moet je tijd hebben om na te denken, een duidelijke visie neer te zetten”, vervolgt Joost. “De blauwe doelgroep volgens de Leefstijlvinder waar wij ons op richten willen niet bij de massa horen. De komende jaren wil ik hier nóg meer op inspelen en zorgen voor continuïteit en toekomstbestendig zijn. Een duidelijke visie is daarvoor nodig, niet alleen voor mijzelf maar ook voor het personeel. Zij willen een stip op de horizon, met z’n allen naar een doel toewerken. Regelmatig houd ik een referendum onder het personeel, zo zorg ik voor commitment. Mijn grootste les als ondernemer? Blijf dicht bij je hart én durf dat ook te doen.”
Blijf als ondernemer dicht bij je hart en betrek je personeelsleden in de keuzes die je samen maakt.
TIPS VAN FACET: MINIMALE INVESTERINGEN VOOR MAXIMALE IMPACT
Johan en Annemiek van FACET vertellen: “Recreatieondernemers denken vaak dat ze grote investeringen moeten doen voor impact, maar dat hoeft vaak helemaal niet. Met slimme, snel te realiseren en relatief goedkope aanpassingen kan veel impact gemaakt worden.”
Een paar slimme, handige tips:
- Sim omgaan met groenstroken voor een flexibel aantal kampeerplekken
Een natuurlijke omgeving doorvoeren op een recreatiepark kan heel eenvoudig. Zorg dat de ‘standaard velden’ een landschappelijke uitstraling hebben. Dit kan eenvoudig door stroken groen niet het hele jaar door te maaien en het gras wat hoger te laten staan. In het laagseizoen heb je dan niet het gevoel dat je op een lege camping staat. Wanneer de seizoensdrukte er weer aan komt is één keer maaien voldoende om meerdere kampeerplekken te realiseren.
- Plaats verhuuraccommodaties slim
Zorgt dat verhuuraccommodaties door het hele terrein verspreid staan, niet in een rechtlijnige inrichting. Hierdoor hebben gasten in het laagseizoen het gevoel dat ze vrij in de natuur verblijven, zonder het gevoel te hebben op een halflege camping te staan. In het hoogseizoen kan het aantal kampeerplekken opgeschaald worden door tussen de verhuuraccommodaties kampeerplekken te realiseren.
- Authentieke plekken, maar toch volle bezetting
De doelgroep van De Lemeler Esch wil authenticiteit, niet zoals de massa. Dat betekent dat vrijwel iedere plek anders moet zijn. Dit doe je ten eerste door geen rechtlijnige indeling van de kampeervelden te hebben. Zorg daarnaast voor verhuureenheden in verschillende categorieën: winterhard, niet winterhard en tenten. Wanneer er binnen elke groep verhuureenheden zo’n 3, maximaal 4 identieke accommodaties zijn, blijft het authentieke gevoel.
SAMENWERKING LEMELER ESCH EN FACET
“FACET helpt ons om keuzes te maken in volste vertrouwen” vertellen Wilma, (Tinus) en Joost. “Hun toekomstvisie geeft ons veel vertrouwen, ze komen met onderbouwde keuzes. Ze zijn in staat om een stap verder te denken dan je zelf kunt bedenken.”
Joost: FACET durft je spiegels voor te houden, ook als de boodschap minder goed is