28 november 2022 5 min. Toekomstvisie

DE SALLANDSHOEVE: EEN VAKANTIEPARK OVERNEMEN IN CORONA TIJD

“Met alleen een tiny house of glamping tent onderscheid je je niet, het gaat om het totaalplaatje”. We spreken met Rick Otter en zijn rechterhand Chantal van Swieten bij Vakantiepark Sallandshoeve in Nieuw Heeten. Over het overnemen van een vakantiepark, ondernemen in corona-tijd en (strategische) keuzes maken.

MET DE PAPLEPEL INGEGOTEN

“Het ondernemen en runnen van een camping is mij met de paplepel ingegoten”, vertelt Rick. “Jarenlang hebben mijn ouders de Recreatiepark De Boshoek in Voorthuizen gerund. Zo’n 8 jaar geleden heb ik dit park van mijn ouders overgenomen. Eind 2019, dus nét voordat corona uitbrak, heb ik vakantiepark Sallandshoeve erbij gekocht, die zo’n 50 minuten van elkaar vandaan liggen. Beide parken run ik samen met Chantal, die ook al meer dan 10 jaar verbonden is aan onze bedrijven”.

sallandse-hoeve-rick-otter-chantal-van-swieten

ONDERNEMEN IN CORONA TIJD

“Wat onze grootste uitdagingen zijn deze tijd? Dat zijn personele bezetting, het toekomstperspectief door externe factoren en dat je als ondernemer overal wat van af moet weten”, vervolgen Rick en Chantal.

Personeelstekort

“Allereerst is het heel lastig om goed personeel te krijgen en te zorgen dat de juiste man op de juiste plek staat.”

Corona, stijgende energie- en bouwkosten

“Het tweede is dat het perspectief soms mist, door externe omstandigheden die invloed op ons bedrijf hebben. We hebben net een corona-crisis achter de rug, we hoeven niet uit te leggen wat voor invloed dit heeft gehad op de recreatiebranche.

Nu zitten we weer in een volgende uitdaging: de stijging van energie- en bouwkosten. Op beide parken hebben we bijvoorbeeld een verwarmd binnenzwembad. We hebben op dit moment plannen om op één van onze parken een binnenzwembad te (ver)bouwen. De kosten voor de bouw zijn gestegen en de kosten voor het verwarmen van het zwembad rijzen nu ook de pan uit. Deze ontwikkelingen maken een miljoeneninvestering als een zwembad wel lastiger. Want zijn deze factoren tijdelijk of is hiermee een trend gezet?”

Overal kennis van hebben

”Als recreatieondernemer moet je overal verstand van hebben. Om een nieuw pand te bouwen gaat het over subsidies en over vergunningen bij de gemeente. Je moet rekening houden met de natuur in de omgeving en in ons geval een vereniging van eigenaren. Voor ons was dit ook een reden om FACET in te schakelen: zij zijn hier veel meer mee bezig dan wij en helpen ons door een wirwar van regels.”

sallandse-hoeve-facet

STRATEGISCHE KEUZES MAKEN IN DOELGROEPEN

Vakantiepark De Sallandshoeve is in 2019 aangekocht en was flink gedateerd.

Duidelijke doelgroep

Het valt direct op dat het park uit verschillende delen bestaat die verschillende doelgroepen aanspreekt:

  • Op een groot gedeelte van het park staan vakantiewoningen die eigendom zijn van particulieren die elkaar kennen, met name omdat zij ook contact hebben via de vereniging van eigenaren (VVE).
  • De campingplaatsen liggen op een totaal ander gedeelte van de camping en trekt rust- en ruimtezoekers aan.

“Onze vraag aan FACET was: willen jullie ons helpen met een lange termijn visie? Welke doelgroep past bij de Sallandshoeve en hoe vertalen we dit concreet? Hoe moet het park (her)ingericht worden? Wat moeten we met de bestaande accommodaties?”

Vermaak op een strategische plek

De doelgroep voor de Sallandshoeve blijkt Verbindingszoekers en Hamoniezoekers uit de Leefstijlvinder te zijn. Als gevolg van het wijzigen van de aanrijdroute bij de receptie is het centrumgebied opnieuw ingericht. Rick vertelt: “Op deze manier hebben we gezorgd dat het vermaak op één plek op het park gecentreerd is, dat bij onze doelgroep past. Op ons andere park hebben we juist op elke hoek een speelplek, gericht op een andere doelgroep.”

“Deze, maar ook andere simpele aanpassingen hebben gezorgd voor een flinke kwaliteitsimpuls op dit vakantiepark”, vult Chantal aan.

SAMENWERKEN MET FACET

Rick vertelt: “Je wordt door FACET op verschillende manieren tot denken gezet, ze kunnen hele goede vragen stellen. Onze eigen ideeën zijn als basis genomen, FACET maakte daar een uitgewerkt plan van. Maar dan wel vanuit een nóg wijdere, strategischere blik dan dat we zelf hadden. Ze helpen ons buiten de comfort zone te gaan.”

Chantal vult aan: “Een leuke anekdote nog om te vertellen is dat FACET ons zó goed kent, dat ze me zelfs advies geven waar ik privé op vakantie zou moeten gaan. Om eens te gaan kijken, inspiratie opdoen voor onze eigen parken. Ik heb hun advies opgevolgd en ben met veel frisse ideeën teruggekomen van vakantie.”

Door de lange termijn visie die er nu ligt zetten we veel makkelijker stappen. Dat geeft rust