22 juli 2022 5 min. Toekomstvisie

DE KRIM TEXEL: EEN BEELDKWALITEITSVISIE

Van een kleine, startende camping naar een bloeiende organisatie met divers aanbod aan exploitaties. De Krim heeft meerdere faciliteiten verspreid over het hele eiland Texel, waarvan de meeste te vinden zijn op Vakantiepark De Krim in Cocksdorp. Zo’n 50 jaar geleden, in 1970, is het allemaal begonnen op het noordelijkste gedeelte van het eiland. Van bungalowparken tot een golfbaan en een hotel. Daarmee is De Krim Texel de grootste recreatieaanbieder van het eiland en een voorbeeld voor vele recreatieondernemers. FACET heeft de Krim geholpen bij het creëren van samenhang, met behulp van een beeldkwaliteitsvisie.

WAT IS EEN BEELDKWALITEITSVISIE?

De afgelopen jaren is er bij De Krim veel ingezet op nieuwbouwontwikkelingen. Daarbij is vaak alleen naar de ontwikkeling zelf gekeken. FACET heeft voor De Krim een beeldkwaliteitsvisie ontwikkeld, die aangeeft waaraan de volgende ontwikkelingen moeten voldoen. Op deze manier is er samenhang ontstaan. Er wordt zo naar het hele geheel gekeken. Daardoor ontstaat het unieke “De Krim”-gevoel bij iedere bezoeker.

In onze beeldkwaliteitsvisie werd duidelijk aan welke eisen de volgende ontwikkelingen moeten voldoen. Dat zorgt voor eenheid en samenhang.

RECREATIE OP DE WADDENEILANDEN BIJ DE KRIM

Vakantiepark De Krim is het best uitgeruste vakantiepark van Texel en de overige Waddeneilanden. Hier ervaart men een heerlijke vakantie op Texel, met allerlei faciliteiten binnen handbereik. Sinds 2017 heeft het vakantiepark een nieuw binnen- en buitenzwembad. Ideaal voor jong én oud. Met glijbanen, een wildwaterbaan en spraypark voor de kleine vakantiegangers. Een fantastische plek om af te koelen tijdens de hete zomers. Zit het weer een dag niet mee? Er is verder nog genoeg te doen in het vakantiepark. Er is bijvoorbeeld een indoor kinderspeelparadijs, een bowlingbaan, theater, verschillende restaurants en nog veel meer!

FACET Ruimtedenkers - de Krim Texel - beeldkwaliteitsvisie

HET PROCES OM TE KOMEN TOT DE BEELDKWALITEITSVISIE

Voor het ontwikkelen van een beeldkwaliteitsvisie is inzicht en gevoel bij de locatie noodzakelijk. Hiervoor is het FACET-team enkele dagen intern bij De Krim aan de slag gegaan. Er zijn gesprekken gevoerd met verschillende medewerkers in het werkveld en er is overnacht in enkele accommodaties. Maar ook de omgeving is bezocht, om bij partners van De Krim te kijken.

De Leefstijlvinder toonde een duidelijke mismatch in de recreatie doelgroepen van het park.

Met deze waardevolle informatie is een duidelijke basis gelegd voor de beeldkwaliteitsvisie. Vervolgens is op basis van de Leefstijlvinder gekeken naar het bedrijf De Krim en haar gasten. Hier werd een mismatch zichtbaar, welke de duidelijke oorzaak was van het ontbreken van samenhang, met een beleving- en rendementsprobleem als gevolg. Het park focuste zich niet op de juiste recreatie doelgroep en had dit inzicht nodig om weer de juiste koers te varen.

Door een heldere visie te hanteren, in zowel beeldkwaliteit, merkkwaliteit als identiteit ontstaat samenhang, passend bij de doelgroep. Voor elke ontwikkeling op het bedrijf moet deze samenhang geborgd zijn. Alleen dan versterken de faciliteiten, de gebouwen en de investeringen het geheel.