26 juli 2022 5 min.

CORONA-INVESTERINGEN OP UW RECREATIEPARK

Van tijd tot tijd zien we dat Corona-maatregelen worden versoepeld. Wanneer men kijkt naar de kansen voor de Nederlandse recreatiemarkt, waaronder de slag om de Nederlandse gast die normaal naar het buitenland af zou reizen, dan zien we momenteel vooral veel aandacht voor oplossingen voor de korte termijn (zoals privé-sanitair). Maar wat zijn de effecten van dit soort investeringen op de langere termijn? Houd uw koers vast…

Hoewel veel populaire buitenlandse vakantiebestemmingen wel weer zijn opengesteld voor onze landgenoten, lijken Nederlanders dit jaar massaal te kiezen voor een vakantie in eigen land. Iedereen ziet de potentie van de Nederlandse gast die normaal gesproken naar het buitenland zou gaan. Maar wat betekent deze potentie dan voor u? Dit is natuurlijk leefstijlafhankelijk. We pellen het voor u af per kwadrant (Leefstijlvinder).

Dat Nederlanders dit jaar massaal in eigen land vakantievieren, wil niet zeggen dat ze dat altijd blijven doen.

Het groene kwadrant

Deze doelgroep gaat overwegend niet naar het buitenland. En als het al naar het buitenland gaat, dan naar een Nederlands gesproken camping in een bekende omgeving. Deze gast zal dit jaar vooral in Nederland blijven. Zekerheid voor alles. Eigen sanitair is hier het sleutelwoord. Maakt niet uit hoe, maar veiligheid voor alles. Deze gast kiest echter wel met de portemonnee. Dus op extra inkomsten hoeft u niet te rekenen. Maar kunt u deze gast goed bedienen, dan hebt u een gast voor de (nabije) toekomst.

Het gele kwadrant

Deze gast is impulsief van aard en zoekt graag de gezelligheid en het vermaak op. Voor deze gast is de lockdown ronduit verschrikkelijk. Hij heeft begin juni als eerste het terras opgezocht en gaat ook het liefst deze zomer direct weer naar Italië, de Costa’s of Kroatië (‘Corendon-vloot’). Corona houdt hen wellicht dit jaar nog tegen, maar alleen omdat codes en regelgeving in het land van bestemming het riskant maken. Maar Geel wil op vakantie! Dat biedt voor u dit jaar kansen om deze gast te bedienen, maar bedenk: Geel heeft een onverminderde drang om (voor een appel en een ei) naar het buitenland te gaan. Wanneer het ook maar met enig goed verstand is toegestaan, is deze gast weer naar het buitenland verdwenen. Net zo snel als hij begin juni op het terras zat…

Lees meer over de Leisure Leefstijlen in ons blog!

Het blauwe kwadrant

Deze groep is bedachtzaam van aard. Denkt over de situatie na, schat zijn eigen gevolgen en kansen hiervan in en maakt zijn keuzes. Hij/zij gaat voor exclusiviteit en zoekt een unieke beleving. Wanneer deze gast normaal naar het buitenland gaat, wil Blauw best Nederland in overweging nemen, maar dat vraagt dan wel om een kwalitatieve en unieke beleving. Wanneer er te veel concessies gedaan moeten worden in bijvoorbeeld kwaliteitsbeleving, dan zal verblijf in eigen land een eenmalige keuze zijn. Of zelfs een jaartje helemaal geen vakantie…

Het rode kwadrant

Deze gast is avontuurlijk ingesteld. Hij/zij zoekt vernieuwing en wil worden verrast. Voor Rood vormt het sluiten van de landgrenzen een probleem en inperking van hun vrijheid. In hun onverminderde drang om te ontdekken, willen ze best een rondje Nederland doen om het eigen land eens goed te verkennen. Hier ligt vooral een kans voor recreatieondernemers wanneer ook de culturele attracties open gaan. Voor de langere termijn zult u aan deze gast niet veel hebben in het hoofdseizoen, maar mogelijk kunt u wel hun interesse vasthouden voor (culturele evenementen in) het voor- en najaar. Zet vooral daarop in als u deze groep wil binden.

Investeringen die corona-gerelateerd zijn dienen binnen 2 jaar terugbetaald te zijn, anders loont het zich niet. Onze inschatting is dat dit weleens lastig zou kunnen worden.

Wat is een goede investering?

Door de drang om aan de slag te gaan, zien we momenteel vooral veel aandacht voor oplossingen voor de korte termijn (zoals privé-sanitair). Maar wat is hiervan het effect op de langere termijn? Zoals hierboven duidelijk wordt is het helemaal niet vanzelfsprekend dat een gast die normaal naar het buitenland gaat, ook in de toekomst zal terugkeren naar uw park. Om deze gast te blijven boeien en een blijvend effect te creëren vanuit de huidige situatie is meer nodig. Dat betekent voor nu:

  • Investeringen in uw bedrijf met oog op de Corona-crisis (zoals tijdelijk privé-sanitair) dienen vooral gedaan te worden vanuit een investeringsperspectief van maximaal twee jaren. Met andere woorden: deze investeringen dienen binnen twee jaar terugverdiend te zijn. Onze inschatting is dat dit wel eens heel lastig zou kunnen worden.
  • Wil je investeringen doen voor de langere termijn, dan kun je deze Corona-crisis gebruiken als versneller. Belangrijk is dan wel om een duidelijke meerjarenvisie te hebben over hoe u de gast blijft boeien.

Uw eigen kompas vertrouwen

Betekent ons betoog dat we ons niets van deze huidige situatie aan moeten trekken? Nee, dat bedoelen we uiteraard niet, maar stelt u zich eens voor:

U vaart met uw boot op zee. De koers is Bordeaux. Er steekt een enorme storm op, waardoor u in Vlissingen een veilige haven moet opzoeken. Dit betekent niet dat u niet meer naar Bordeaux kunt varen wanneer de storm voorbij is. Noch dat u gedurende uw tijd in Vlissingen van uw boot een mosselschip moet maken. Nee, u kunt het beste doordacht reageren op de situatie, er tijdelijk het beste ervan maken (bezoekje aan Vlissingen brengen) en wanneer de storm geluwd is, de zeilen weer hijsen om uw doel te bereiken. Hopelijk heeft u tijdens de storm of in Vlissingen wel iets nieuws opgemerkt, waardoor u beter voorbereid bent op de rest van uw reis ….

Voor u als recreatieondernemer telt:

  1. Zorg voor een duidelijke toekomstvisie voor de langere termijn. Dit is uw kompas in de storm en blijft onverminderd belangrijk voor uw bedrijf;
  2. Bekijk rustig wat Corona betekent voor uw bedrijf en wat u kunt doen. Zoek een veilige, tijdelijke haven voor uw bedrijf en kijk welke kansen hieruit ontstaan. Gebruik deze situatie in uw voordeel, met Corona als versneller voor nieuwe, lange termijnontwikkelingen;
  3. Het belangrijkste van allemaal: houd koers. Alleen dan kunt u uw doel bereiken.

Kortom: houd uw koers vast. Wij wensen u veel wijsheid de komende periode.

Over Bob

Ondernemers in de vrijetijdssector begeleiden de volgende stap te zetten naar een toekomstbestendige onderneming, is mijn doel. Ik vraag graag door, om te komen tot de kern. Mijn aanpak kenmerkt in; abstract denken en onderzoek (visie) en dit vertalen naar duidelijke en concrete ingrepen (actie).