4 augustus 2022 5 min. Toekomstvisie

CAMPING DE VREEHORST: EEN FLINKE KWALITEITSIMPULS

Camping De Vreehorst ligt in het prachtige coulisselandschap van Winterswijk. Het park heeft 200 kampeerplekken, 30 verhuuraccommodaties en 60 jaarplaatsen. In 1996 heeft Jan van der Heide de onderneming van zijn ouders overgenomen, die het park ooit gestart zijn. Vandaag de dag wordt het bedrijf door Jan en zijn vrouw gerund.

We spreken met Jan over zijn bedrijf, zijn toekomstvisie en waarom hij FACET heeft ingeschakeld. “Het is af en toe nodig om een externe partij naar je bedrijf te laten kijken. Zelf word je namelijk bedrijfsblind. We wilden graag een integrale toekomstvisie voor de komende 5 tot 10 jaar.”

Voorkom bedrijfsblindheid door regelmatig een externe partij naar je bedrijf te laten kijken.

Jan van der Heide – Camping Vreehorst

FACET Ruimtedenkers - Bob Kettering - Johan Drenth

ONTWIKKELINGEN OP VELDNIVEAU

Het park heeft de bezoeker veel te bieden. Er is een zwembad, een buitenspeelplek, een natuurlijke plas en horeca. Zoals bij veel ondernemers in de recreatiebranche was behoefte aan innovatie. De inrichting van de camping is niet altijd even gunstig ten opzichte van de routing. Ook is er in mindere mate nagedacht over de interactie op de camping. De afgelopen jaren zijn veel aanpassingen gedaan op het terrein, maar te veel op postzegelgebied.

Het doel van FACET? Het maken van een éénduidige strategische visie over het hele park.

De afgelopen jaren hebben we op verschillende plekken aanpassingen gedaan. In deze transitie zijn onze gebouwen en velden verbeterd. Maar nu ontstond de behoefte om wat verder uit te zoomen naar functies en de hoofdstructuur. Met een toekomstvisie ontstaat voor ons die stip op de horizon waaraan we de komende jaren gefaseerd kunnen gaan werken.

Jan van der Heide – Eigenaar camping Vreehorst

ZORG VOOR EEN GOEDE PARKINRICHTING OP CAMPING DE VREEHORST

Johan en Bob lichten toe: “We hebben Jan bewust gemaakt van het belang van een goede inrichting van het park. Dat deze logisch is, dat geen enkele plek ergens achteraf ligt. Het plan dat nu uitgevoerd wordt is het creëren van een corridor over de gehele camping. Dit is een autoluwe groenstrook, die van voor bij de receptie tot achter aan de camping doorloopt. Voor kinderen staan hier verschillende speeltoestellen, ook kunnen zij door de groenstrook veilig over de camping bewegen. Met de corridor verbind je de hele camping aan elkaar.”

Het toevoegen van een corridor over de gehele camping is een flinke kwaliteitsimpuls, voor een vrij lage investering.

Johan Drenth – FACET

VANG PIEKEN IN HET HOOGSEIZOEN CREATIEF OP

Jan vertelt: “Een andere eye opener was het toevoegen van een foodtruck bij het horeca gedeelte, voor bijvoorbeeld een dag of twee in de week. In het hoogseizoen staat de horeca onder druk, zeker nu in tijden van schaars personeel (2022). Met deze oplossing creëer je wat lucht bij het horecapersoneel, die je bijvoorbeeld die twee dagen vrij kan geven.”

Bob vult aan: “We zien heel vaak dat ondernemers de capaciteit van faciliteiten baseren op de 6 weken hoogseizoen. De overige 46 weken van het jaar is er dan een overcapaciteit. Dit is echt onnodig en ontzettend kostbaar.”

De toekomstvisies verschillen vooral van elkaar in de rigoureuze aanpak van de voorgestelde plannen.

SAMENWERKEN MET FACET

“Bob en Johan zijn heel duidelijk, werken gestructureerd en hebben een hoge kwaliteit. Ze luisteren naar mij als ondernemer, zijn erg creatief en denken out of the box. Wat ik heel goed vind is dat ze 3 verschillende voorstellen maken, die totaal van elkaar verschillen. Uiteindelijk hebben we van alle 3 de opties het beste gehaald. Dit is het definitieve concept geworden.”

Het uitvoeren van deze verbeteringen levert veel op voor Camping De Vreehorst:

  • Kwaliteit van het park verbetert, zodat de prijs per plek omhoog kan
  • Een goede toekomstvisie zorgt voor weloverwogen keuzes en geeft rust
  • De terreininrichting is veel beter afgestemd op de doelgroep

Een goede toekomstvisie zorgt voor weloverwogen keuzes en geeft rust.

Bob Kettering – FACET

FACET Ruimtedenkers - architect - recreatie

TOEKOMST VAN DE RECREATIEBRANCHE VOLGENS CAMPING DE VREEHORST

Als afsluiter vragen we Jan naar de verschillende trends die hij ziet in de branche. Hij noemt er drie:

  • Caravans nemen plaats voor campers, dit vraagt een andere terreinindeling
  • Meer kortdurende vakanties, ook buiten het seizoen
  • Het seizoen wordt steeds langer, vanaf eind februari tot aan de herfstvakantie zitten ze (in de weekenden) vol

En hoe Jan de toekomst voor zich ziet? “Ik werk nog met heel veel plezier, wellicht wil in de toekomst één van mijn kinderen het bedrijf wel overnemen. Wie weet!”