CAMPING BETUWE: DUURZAME EXPLOITATIE
De Betuwe. Een prachtig gebied gelegen in Gelderland, tussen de Neder-Rijn, Amsterdam Rijnkanaal en de Waal. Voor velen bekend van ‘flipje’, als symbool van de fruitteelt. Je kunt wandelen en fietsen over slingerende dijkjes en je per voet- of fietsveer de rivier over laten zetten. Onderweg geniet je van de vele fruitbomen, karakteristieke dorpjes en talloze historische forten en kastelen. Centraal gelegen ligt Camping Betuwe.
Ontstaan in de jaren ’60 van de vorige eeuw en afgelopen decennia gegroeid tot een fraai, landschappelijk gelegen park met unieke plekken. In het verleden is ingezet op vaste plekken voor stacaravans en chalets. Nu, ruim 30 jaar later, is het bedrijfsconcept over zijn einde. Het jonge bedrijfs-team wil een nieuwe koers!
De exploitatie met enkel vaste plekken past niet meer bij de huidige wensen van een kwalitatief en recreatief verblijf. Hoewel we met elke plek een relatie hebben opgebouwd, moeten we innoveren en is het hoog tijd voor een nieuwe koers.
Didier Valeton, Parkmanager Camping Betuwe
EEN DUURZAME EXPLOITATIE
Bedrijfsconcepten gericht op vaste plekken kennen een zeer trage dynamiek. Soms zijn de gasten van het eerste uur nog aanwezig. Het gevolg, men beschouwt de plek ook meer en meer als eigendom. Voedingsbodem voor oneigenlijke bewoning en overschrijding van de bouwregels. Tijd voor een nieuwe koers. Eigenaar Robert Sotthewes van Camping Betuwe wil innoveren, om te komen tot een gezonde, duurzame en toekomstgerichte exploitatie.
FACET werd benaderd voor een nieuw bedrijfsconcept en ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland, werd benaderd voor een ontwikkelvoucher. De eerste stap richting het nieuwe recreatieconcept is een doelgroep analyse en toekomstvisie.
TOEKOMSTVISIE VOOR CAMPING BETUWE
De visie verbeeld duidelijk de kansen van het park en haar omgeving in 3 scenario’s. Samen met de ondernemer, zijn team en de accountant, zijn de kansen en bedreigingen uit het confrontatiemodel uitgelicht. Gevolgd door gedragen keuzes voor een definitief scenario. De geweldige landschappelijke waarde is hierbij als uitgangspunt genomen. Daardoor is een schaalbare bedrijfsstrategie ontstaan. Niet alle faciliteiten op het park, maar keypartners in de regio opzoeken. Zo ontstaat een circulair en schaalbaar bedrijfsplan met regio-betekenis. De landschappelijke inpassing van de eerste fase is inmiddels in volle gang.
Veranderen van businessmodel vraagt om durf en doorzettingsvermogen. Om de juiste strategische keuzes te maken, is denken vanuit scenario’s echt waardevol gebleken. Ik kijk terug op een intensief traject waarbij er organisatiebreed draagvlak is ontstaan voor de nieuwe koers. Bij de uitvoering is FACET een sparringpartner om koers te houden.
Robert Sotthewes, Eigenaar Camping Betuwe
DE (RECREATIE)BRANCHE SPECIALISTEN VAN FACET
Een visie moet uiteindelijk tot uitvoering leiden. Hierbij is het van essentieel belang dat er keuzes worden gemaakt. Kritisch kijken naar de mogelijkheden en deze juist afwegen. ‘Zonder wrijving immers geen glans.’ Daar hoort een adviseur bij die durft te spiegelen, doorvraagt op antwoorden en ongelimiteerd toegang heeft tot waardevolle inzichten van buiten de recreatiebranche. Wij mixen dit met uitvoerige branchekennis. Zo ontstaan verfrissende recepten op een bewezen basis. Benieuwd hoe uw toekomstvisie een succes kan worden? We informeren u graag.