5 juli 2022 5 min.

DE RECEPTIE VAN DE TOEKOMST OP UW RECREATIEPARK

We kennen het allemaal: de receptie met de balie, waarachter de receptionist zit of staat en alle gegevens van uw gast invult in de computer. Wanneer er tijd voor is, zal de receptionist nog wel even wat uitgebreider contact maken met uw gast. Maar op een wisseldag is het vooral zoveel mogelijk slagboomkaartjes en sleutels afgeven, want de volgende staat al te wachten. Om maar over die telefoontjes te zwijgen…

Gasten laten wachten?

Is dit nu gastvrijheid? Uw gast te laten wachten, totdat u tijd voor hem/haar hebt? Wachten is de ergernis van deze tijd. Wanneer uw gast met het gezin bij uw park is aangekomen, is één ding belangrijk: zo snel mogelijk naar de plek om vakantie te vieren!

Natuurlijk overdrijven we nu even, maar denkt u er eens over na. We schreven eerder al over het digitale park van de toekomst. Door meer gebruik te maken van reeds bestaande digitale technologieën, kunnen heel veel processen bij u in de receptie velen malen eenvoudiger en efficiënter dan voorheen. U heeft dan meer tijd en ruimte over voor uw taak: gastvrijheidsbeleving.

FACET Ruimtedenkers - de receptie van de toekomst

Gaat dit ten koste van uw relatie met de gast?

Integendeel, u heeft juist tijd om kwalitatief contact te leggen. Vang de gast buiten op en wijs hem/haar de weg. Of door juist de gast op zijn plekje te bezoeken en juist daar contact te maken. Dit gebeurt al op diverse parken! U gaat naar uw gast toe in plaats van andersom. Dat is quality time en zal zeker worden gewaardeerd met een 9+.

Door te digitaliseren heeft u tijd om op een andere, kwalitatievere manier contact te leggen.

Digitalisering ten dienste van de gastvrijheidsbeleving!

Digitalisering verandert mensen en bestaande patronen. Sommige mensen hebben daar moeite mee en associëren dit met gebrek aan persoonlijk contact. De digitalisering van de maatschappij is onvermijdelijk, maar biedt ook ruimte voor vereenvoudiging van processen. Daardoor ontstaat quality time voor u en uw gast. Gebruik deze technologieën dus ten dienste van de gastvrijheidsbeleving. Niet meer, maar ook niet minder.

Wat betekent dit dan voor de receptie?

Uw receptie wordt een ontmoetingsruimte, zoals een vernieuwende hotellobby. Het wordt een plaza waarin niet de balie het belangrijkste element is, maar waar uw gast alles vindt wat bij zijn vakantiebeleving hoort. Of waar een gastheer/gastvrouw aanwezig is om uw gast verder te helpen. Van informatie over uw park en omgeving tot de plek waar uw gast broodjes kan kopen, of even een kopje koffie kan komen drinken. Deze ontmoetingsruimte kan ook de verbinding zijn naar het restaurant, een winkel of (overdekte) speelfaciliteiten.

Over Bob

Ondernemers in de vrijetijdssector begeleiden de volgende stap te zetten naar een toekomstbestendige onderneming, is mijn doel. Ik vraag graag door, om te komen tot de kern. Mijn aanpak kenmerkt in; abstract denken en onderzoek (visie) en dit vertalen naar duidelijke en concrete ingrepen (actie).