Personeel: het nieuwe goud
Om jouw recreatiebedrijf draaiende te houden, is personeel je kostbaarste bezit. Maar is het voor de toekomst nog wel aannemelijk dat alle posities binnen het recreatiebedrijf duurzaam ingevuld blijven? Ben je dan nog in staat om alle concepten aan te bieden aan je gasten? Of is het nu tijd om vooruit te kijken?
De basis van recreatie
Laten we teruggaan naar de kern: recreatiebedrijven bieden ruimte om vakantie te vieren, of dat nu met tent en caravan is of in een accommodatie. Dit lijkt een eenvoudig bedrijfsmodel met een eenvoudig bedrijfsconcept. Toch zien we dat er in de afgelopen decennia verschuivingen zijn geweest, mede door blurring.
Wat is blurring?
Blurring omvat alle aanvullende diensten (sub-concepten) die rondom het oorspronkelijke basisconcept zijn ontstaan. Denk aan horeca, animatie en zwembaden. Vaak zijn deze extra’s ontwikkeld naar aanleiding van specifieke wensen van de gast. Ze kunnen als zelfstandige business units opereren of als serviceproducten die marketingwaarde vertegenwoordigen.
Hierdoor zijn full-service recreatiebedrijven ontstaan die proberen in te spelen op elke gastwens. Veranderd de wens, wordt hier direct op ingespeeld. De succesverhalen zien we vooral bij bedrijven in het ‘gele-kwadrant’ van de leefstijlvinder: grote parken met veel eenheden en gasten die graag op het park blijven. Bij bedrijven in andere kwadranten zien we minder succes.
Overzichtelijk bedrijfsconcept
Door naast een overzichtelijk bedrijfsconcept ook sub-concepten aan te bieden, vervaagt het oorspronkelijke model. Dit kan op verschillende vlakken problemen veroorzaken. We kunnen dit verduidelijken door naar personeel te kijken:
Na de coronaperiode was het extreem lastig om genoeg gekwalificeerd personeel te vinden. De komende jaren zal dit alleen maar moeilijker worden. Onderzoek toont aan dat er in de komende vijf jaar 90.000 mensen uitstromen, terwijl er slechts 3.000 nieuwkomers vanuit de opleidingen bij komen. Kun je dan nog alle concepten binnen je bedrijf aanbieden? Of is het tijd om terug te gaan naar de basis?
Terug naar de basis
Als we teruggaan naar de basis, waar je als recreatiebedrijf ruimte aanbiedt voor vakantie, zijn er een aantal essentiële functies:
- Marketing / IT
- Ontvangst
- Schoonmaak
- TD-groenbeheer
- Administratie
Voor deze functies heb je een overzichtelijk personeelsbestand nodig. Het is zelfs mogelijk om voor enkele functies met externe partners te werken.
Focus op de basis
Als recreatieondernemer zou je 100% focus moeten hebben voor de basis (ruimte bieden voor vakantie). Dit moet staan als het fundament! Hierna kun je het fundament gaan belasten met sub-concepten maar wel zo dat de toren in balans blijft. Waarbij je telkens dus de afweging moet maken of een sub-concept wel echt duurzaam aangeboden kan worden. Immers bij de toevoeging van een horeca-concept ontstaan er functies die bovenop de basisfuncties komen en hiervoor is direct aanvullend gespecialiseerd personeel nodig.
Door deze berekening goed te maken moet het fundament in balans blijven. Gaat het mis dan maak je van jouw recreatiebedrijf een toren van Pisa.
Wil jij ook focus op de basis?
We gaan graag met je in gesprek om te kijken welke kansen er voor jouw onderneming zijn.