FACET architecten & adviseurs

Karakter belangrijker dan prijs & afstand

karakter accommodatie

Waarom karakter van een groepsaccommodatie belangrijker is dan prijs en afstand

U hebt een groepsaccommodatie met veel ruimte, u richt zich op scholen en verenigingen en uw prijzen zijn gunstig? Dat is fijn, maar u bent niet de enige. Waarom komen verschillende school- of verenigingsgroepen juist bij u in plaats van bij uw buurman? Harde cijfers, zoals prijs, afstand, grootte en locatie spelen natuurlijk een rol. Maar wat als deze vrijwel gelijk zijn aan uw collega om de hoek? Wat als de recreant kan kiezen?

Uw visie en de beleving van uw accommodatie zijn doorslaggevend!

Een groepsaccommodatie zegt niets over de leefstijl van de gasten. Elke school of vereniging heeft een visie. Denk bijvoorbeeld aan het karakter of de overtuiging van een organiserend docent. Wanneer meer accommodaties voldoen aan de ‘harde’ randvoorwaarden (prijs, ligging etc.), nemen zachte criteria de overhand. Hierbij wordt een accommodatie gezocht, die een passende beleving kan bieden.

De krimp van groepen, het overaanbod aan accommodaties

In grote delen van het land is de krimp onder de bevolking zichtbaar, zowel in het (basis-)onderwijs als ook in het verenigingsleven. Dit betekent, hoe dan ook, dat de markt van scholen en verenigingen krimpt.

Daarbij komt dat in het dagelijks leven mensen steeds meer bereid zijn om een stuk te reizen voor een school of vereniging, die past bij hun eigen karakter of levensstijl: die datgene biedt, wat het beste bij henzelf past. Scholen en verenigingen profileren steeds meer en zoeken op hun beurt accommodaties die bij hen passen. Wanneer u zich niet onderscheid, blijft u achter in een steeds kleiner wordende groep recreanten. Een groep, die alleen nog maar selecteert op harde cijfers en de laagste prijs.

Uw accommodatie is uniek. Laat het zien!

De grootste onderscheidende factor bent u zelf. U bent uniek, uw locatie is uniek en de beleving die u kunt bieden, is door niemand te kopiëren. Focus op die beleving die u kunt bieden en beken kleur. Een ‘algemene’ doelgroep bestaat niet. Richt u op de doelgroep bij u past en bij u hoort en maak het 100% af. Is dit dan een extra zware investering? Nee, integendeel, als het plan maar klopt. Vaak zelfs minder. Het is echter wel belangrijk om een goed plan te hebben, waarbij uw doelgroep goed is omschreven en waarbij de omgeving, uw bedrijf, uw marketing (denk aan een website en de afbeeldingen, die u toont) en u als gastheer/gastvrouw goed op elkaar afgestemd zijn. Daar kan Leisure Leefstijlen u bij helpen.

Wat levert het op?

Wanneer uw accommodatie voldoende onderscheid heeft ten opzichte van het bedrijf van uw collega, dan ontstaat er ook ruimte voor een onderscheidende prijs. U hoeft dan niet meer mee te doen in het prijsvechten, aangezien u uw eigen nichemarkt hebt gemaakt.

Door: Johan Drenth