FACET

Koningshof zet beleving en streekidentiteit centraal

vakantiepark koningshof entreegebied

Bij vakantiepark Koningshof in Rijnsburg gaat de bedrijfsoverdracht naar een nieuwe generatie gepaard met een fikse boost voor de onderneming. In oktober gaat het vertrouwde entreegebied, bestaande uit onder meer vier verschillende gebouwen, op de schop. Daarvoor in de plaats komt in 2018 één nieuw totaalgebouw, waarin beleving en streekidentiteit centraal staan.

 

Flip Kromhout draagt zijn bedrijf over aan zoon Pim en dochter Penny. De timing van de overdracht is gunstig: het vakantiepark ziet een toename van het aantal gasten, met name van jonge gezinnen, en is toe aan een vernieuwingsslag. Om te beginnen met de inrichting van de entree en het horecaconcept. “We gaan een nieuwe tijd in”, zegt Flip Kromhout. “Een tijd waarin je goed moet nadenken over gastheerschap en rentabiliteit en waarin je op een nieuwe manier contact met de gast opbouwt. Dat is waar Pim en Penny zich op richten.”

 

Ontwikkeling van een totaalconcept

In samenwerking met Facet architecten & adviseurs (gecertificeerd Leisure Leefstijlen adviseur) is een plan ontwikkeld waarin het bestaande concept van losse gebouwen (restaurant, snackbar, supermarkt, receptie) plaats maakt voor één totaalgebouw waarin alle functies samenkomen. Dit gebouw, geïnspireerd op de vorm van een bollenschuur en kassenbouw, krijgt een informeel, haast rauw karakter, vertelt Johan Drenth van Facet. “Het bestaande concept is te weinig flexibel, te arbeidsintensief en past onvoldoende bij de gast van nu en van de toekomst.” In het nieuwe gebouw staat genieten en beleven centraal en hier zullen ook streekproducten worden verkocht. Kromhout: “Het wordt een soort marktplein met huiskamerelementen. In de receptie wordt de hoge balie vervangen door een gezellige keukentafel. In de supermarkt worden niet vijf soorten pastasauzen aangeboden, maar verse biologische- en streekproducten. En een à la carte restaurant met lokaal en duurzaam eten.”

Triggeren

Vakantiepark Koningshof is acht hectare groot en beschikt over 175 kampeerplaatsen, 65 mobile homes, vijf trekkershutten en veertig jaarplaatsen. Het recreatiebedrijf trekt een heel divers publiek en meer dan de helft van de gasten is afkomstig uit het buitenland. Britten en Duitsers spannen daarbij de kroon. Hoe heeft Facet hier de Leisure Leefstijlen ingezet als hulpmiddel? “Leisure Leefstijlen speelt in dit project geen prominente rol, maar was wél belangrijk”, legt Drenth uit. “Koningshof wil meer sfeer en beleving en wij hebben daarbij op lichte wijze de leefstijlgroep Geel in ons achterhoofd gehouden. Dat zie je ook terug in de materiaalkeuze, waarbij wij gekozen hebben voor het pure van steigerhout.”

 

Pim Kromhout vindt fingerspitzengefühl cruciaal bij het ondernemen. “Je moet goed luisteren. Wat wil de gast, hoe kunnen we hem bieden wat hij wil? Dat leidt bij ons tot een gevarieerd aanbod, van animatie tot yoga.” Die diverse aanpak is typerend voor de Koningshof, vult zijn vader aan. “Ik vind Leisure Leefstijlen een goede methode. De analyse is uitstekend. We willen ons niet teveel richten op één kleur. Het is onze uitdaging om gasten te triggeren buiten hun eigen leefstijlen te treden. Een gast die vandaag geel is, is morgen misschien een beetje paars. Wij bieden verschillende kleuren met de nadruk op geel, waarbij het accent per deel van het jaar kan verschillen.”

 

Bron: RECREATIE “Gastvrij en Innovatief”, september 2017

Door: Bob Kettering
DELEN: Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone