FACET

Twee eenvoudige vragen…

Het zomerseizoen staat weer voor de deur. Voor u het seizoen, waarin u het moet doen : het vullen van uw vakantiepark. Het liefst zoveel mogelijk overnachtingen verkopen. En daarvoor wordt alles in het werk gesteld. Met een belangrijke rol voor de boekingsstraat van de website. Immers, uw gasten moeten makkelijk kunnen boeken. En het liefst zoveel mogelijk…

Waar komt uw gast voor?

Wanneer wij met ondernemers aan tafel zitten voor bijvoorbeeld een toekomstvisie of gebouwontwerp, beginnen wij vaak met de vraag : Waar komt uw gast voor? Ons doel hierbij is om samenhang te brengen tussen vaste waarden, zoals uw omgeving en uzelf, en variabele waarden, zoals uw park en de marketing. Wij noemen dit de 4 p’s : Plaats, persoon, product en promotie. En vooral in dat laatste zien toch nogal wat problemen ontstaan.

 

 

We merken een overmatige aandacht voor het verkopen van een plekje, ipv het verkopen van een beleving of ervaring. Er is vaak onvoldoende in beeld waarvoor gasten werkelijk komen en hoe dit om te zetten is in een heldere marketingstrategie. Uitzondering zijn vaak grotere campings in het gele kwadrant. En dan vooral de campings, die gericht op emotionele waarden, zoals thematisering.

Maar de behoeften van de gasten veranderen. Op basis van megatrends en maxitrends kunnen we aangeven, dat voor de toekomst deze emotionele waarden steeds minder belangrijk worden. Zoals in de de andere blog over de trends (fata morgana) aangegeven, is er een enorme ontwikkeling geweest in de verblijfsrecreatie in Nederland. Van het eenvoudig weg bieden van plekjes om te slapen naar meer beleving, emotie en betekenis. U zult daarom andere triggers moeten inbouwen om uw gasten een fijne vakantiebeleving mee te geven en daarop uw marketing en uw park moeten aanpassen.

Durf te vragen

Nu lukt dat natuurlijk niet meer voor het komend seizoen. Maar u kunt het seizoen wel nuttig gebruiken voor de toekomst. Vraag uw gast. Niet door middel van anonieme, electronische enquete. Dat is veel te onpersoonlijk en mensen zijn langzaamaan enquetemoe. Nee, vraag uw gast gedurende zijn of haar verblijf de volgende vragen :

Vraag 1 (bij aankomst) : Waarom hebt u bij ons geboekt, wat hoopt u te beleven/doen?

Vraag 2 (bij vertrek) : Noem de top 5 van de dingen, die u hebt ondernomen, zowel op uw park als in de omgeving?

Het toont persoonlijke interesse. Logisch, hoor ik u denken, maar toch vaak minder vanzelfsprekend, dan u nu denkt.

Maar hoe komt u gast weer terug?

Noteer uw gesprekken met uw gasten uitgebreid en overzichtelijk. Wanneer wij met u aan tafel zitten voor uw toekomstvisie of bedrijfsvisie, geeft dit een enorm voordeel, om uw Maxitrend te ontdekken. Zo kunnen we nog beter nieuwe producten ontwikkelen, passend bij de behoeften van uw doelgroep, die mogelijk aanleiding geven tot uw eigen nieuwe (micro)trend. Zo zorgt u ervoor, dat uw gast een ambassadeur kan worden van uw bedrijf, misschien volgend jaar weer terug komt of een nieuwe gast voor u aandraagt.

Door: Johan Drenth