FACET architecten & adviseurs

Thematisering is passé, en nu?

thematisering vakantieparken

Het ene park heeft Bollo de Beer, het andere park Koos Konijn. En misschien heeft u wel een eigen variant hierop? We hebben het hier over ‘de mascotte’, die het beeldmerk vormt voor thematisering op uw park. Sinds ongeveer de millenniumwisseling zagen we dit overal opduiken, maar hoe zit dat tegenwoordig? Nu ruim 15 jaar verder kunnen we stellen dat de trend rondom thematisering aan zijn einde is geraakt. Natuurlijk vinden de kleine kinderen het nog geweldig, maar uiteindelijk gaat het om de ervaring van het hele gezin. En is dit dan nog de vakantiebeleving waar het hele gezin behoefte aan heeft, of is men dit langzaamaan ontgroeid?

Van vermaak naar bewust recreëren

De laatste jaren zien we in de maatschappij een duidelijke trend richting eerlijkheid, transparantie en bewust omgaan met onze omgeving. Biologische winkels winnen steeds meer terrein. En wie kent de foodtrucks niet, waar je eerlijk en gezond eten kunt halen in plaats van fastfood? Daarnaast zie je het ook terug in energieopwekking in huishoudens. Men begint zich bewust te worden dat levering van gas in de toekomst steeds minder zeker of minder betaalbaar wordt. Deze bewustwording gaat u ook steeds meer bij uw eigen gasten terug zien.

Leuk verhaal, maar niet voor mij…

We horen u denken: ‘Ik merk nog helemaal niets hiervan, kinderen zijn nog steeds razend enthousiast’. Dat zou kunnen, maar dit soort verschuivingen zijn onvermijdelijk. En uiteindelijk maken de ouders de keuze voor uw park of voor uw concurrent. Wanneer uw concurrent eerder dan u meegaat in een nieuwe ontwikkeling, dan zal dit uiteindelijk ook gevolgen hebben voor de doelgroep, die voor u overblijft.

Betekent dit nu het einde van Bollo of Koos?

Ja en nee. Landal is bijvoorbeeld al gestart met het afscheid nemen van Bollo en heeft reeds de focus verlegd richting eerlijkheid en duurzaamheid. Landal Miggelenberg is de proeftuin waarin de traditionele kampwinkel heeft plaatsgemaakt voor een biologische belevingswinkel.

Wat betreft thematisering zal er altijd een soort basiswaarde blijven op de diverse parken. Maar het is geen factor meer dat u onderscheid van uw collega. Er zal wel altijd een groep super-gethematiseerde recreatieparken blijven. Maar deze groep zal landelijk klein zijn, waarbij de thematisering tot in de puntjes is uitgevoerd, zoals in een pretpark.

Door: Johan Drenth