FACET architecten & adviseurs

Het belang van samenhang

Trends als digitalisering en technologisering nemen een steeds groter aandeel in ons leven. De wijze van communiceren verandert, als ook de verhouding tussen werk en vrije tijd. Work-life-balance. Er zal steeds meer tijd ontstaan voor recreatie. Het opladen van de eigen batterij. Maar het ultieme ‘opladen’ is echter voor iedereen anders. Uw gast kiest bewuster naar de vorm van recreatie waar hij/zij op dat moment juist behoefte aan heeft. De ene recreant wil zich vermaken, een ander juist tot rust komen en genieten, terwijl voor weer een ander vakantie vooral het zien en ervaren van nieuwe culturen is. Het is uw taak, als recreatieondernemer, om een vrijetijdsbeleving te creëren, die past bij uw gast en die hem/haar verrast…

Memorabele belevenissen. Betekeniseconomie. Beleving. ‘Delen’ of ‘hebben’. Trends komen en gaan. De recreatiebranche is volop in beweging. Waar voorheen het aanbieden van een plekje voldoende was voor uw gast, worden er steeds meer eisen gesteld aan de kwaliteit en beleving van het verblijf. Maar wat betekent dit dan voor uw bedrijf? En hoe kunt u dit het beste faciliteren?

De recreatiebranche is een kapitaalintensieve branche. Voor uw bedrijf bent u afhankelijk van investeringen in onroerend goed. En Nederland kent een uitgebreid (over)aanbod aan verblijfsrecreatie van verschillend karakter. Daarnaast staat de efficiëntie van sommige (arbeids)processen onder druk als gevolg van het seizoenskarakter. De vraag voor u is dan ook vooral : hoe kunt u onderscheidend zijn en blijven, binnen uw financiële mogelijkheden?

Het klimaatakkoord. De eindigheid van het gas. Onze plasticsoep. Zaken als circulair bouwen en duurzaamheid staan steeds hoger op de agenda. Zowel van overheden als van ondernemers en uw gasten. Hierbij is vaak veel aandacht voor het compenseren van een negatieve footprint met installaties, zoals zonnepanelen, warmtepompen, etc. Maar is dit de meest effectieve methode?

Kortom, een lastig evenwicht van verschillende factoren, die (soms) met elkaar in conflict zijn. Factoren, die niet afzonderlijk van elkaar kunnen worden opgelost, maar juist integraal, gezamenlijk aangepakt moeten worden. Dat is het belang van samenhang! Maar hoe breng je deze samenhang in uw bedrijf? Op onze website geven we meer informatie hierover.