FACET

Kamperen met pubers…

kamperen met pubers

“We richten ons niet op pubers. Ze willen toch niets. Alleen maar gamen, hangen of slopen.” Dit is wat wij vaak horen, wanneer we in gesprek zijn met recreatieondernemers. Het gevolg is, dat er slechts een beperkt aantal bedrijven echt iets bieden voor deze leeftijdsgroep. Dat vinden wij jammer. Immers, de jeugd is de toekomst voor de branche. Als deze groep geen plek meer vind op Nederlandse recreatiebedrijven, dan is het maar de vraag of ze op latere leeftijd weer terug komen. En dat is slecht voor de toekomst van de branche. Daarom hebben we Sanne Gerrits gevraagd, in het kader van haar opleiding, onderzoek te doen naar hoe recreatieondernemers inspelen op de wensen en motivaties van pubers in relatie tot kamperen.

Vaste en variabele kenmerken van pubers

Wanneer we kijken naar behoeften voor de jongeren, dan komen daar 3 basale behoeften naar voren: verbondenheid (‘ik hoor erbij’), competentie (‘ik kan het’) en autonomie (‘ik kan het zelf’). Dit noemen we vaste kenmerken van deze leeftijdsgroep. Naast deze vaste kenmerken zijn er ook variabele kenmerken waarneembaar, die voortkomen uit de tijdsgeest waarin de jongeren opgroeien. Hierbij kun je denken aan 24 uur per dag, zeven dagen per week ‘connected’ zijn met alle (mobiele) apparaten. Maar ook hun drang naar het opdoen van memorabele belevenissen waardoor ze geïnspireerd willen worden en wat uiteindelijk een diepere betekenis kan geven.

De Generatie Z

Dit soort variabele kenmerken onderscheidt de huidige puber van zijn/haar voorgangers, de voorgaande generaties. Hierbij kunnen we onderscheid maken tussen de X-, Y- en Z-generatie. Generatie Z is de puber van nu. Hij/zij is altijd online en daardoor connected met de wereld. Grenzen vervagen, Nederland is te klein. Deze generatie is op zoek naar memorabele belevenissen, inspiratie en betekenis. Hij/zij wil hieraan bijdragen (co-creatie) en wil dit dan ook delen met zijn/haar peers (community of gelijkgestemden). Generatie Z organiseert zich hierdoor juist bottom-up en onderscheid zich hiermee van zijn twee voorgangers.

Wat betekent dit voor uw bedrijf?

Veel recreatieondernemers behoren tot de X of Y generatie (geboren tussen 1965 en 1993). Echt kennis van de huidige pubers hebben ze niet en ze benaderen hen daarom vaak vanuit ‘onderbuikgevoelens’. Uit onderzoek is gebleken dat er daardoor wel enige aandacht is voor de vaste kenmerken van de pubers, maar onvoldoende affiniteit met de variabele kenmerken. Het gevolg is vaak dat wordt gedacht aan kostbare materiele investeringen en/of faciliteiten (gebouwen). En juist daarin zit het verschil tussen de pubers en de X- (en Y-) generatie. Geef betekenis aan hun verblijf door hen uit te dagen en/of te inspireren. Ga iets met hen organiseren. Laat hen bijvoorbeeld uw gebied ontdekken en beleven of geef hen ruimte om zichzelf te ontplooien. Biedt ook de mogelijkheden en voorzieningen om dit te delen met hun vrienden.

 

We begrijpen dat dit nog vaag is. Een unieke ervaring creëren is daarnaast ook voor iedere bedrijf anders. Ga opzoek naar dat wat uw park uniek maakt; is het een bijzondere beleving in de natuur, of juist een uitdagende activiteit bij een ander bedrijf in de omgeving? Om meer grip te krijgen op deze doelgroep kunt u de volgende zaken doen:

  • Verdiep u in de verschillen tussen de generaties om te zien hoe u uw bedrijf beter kunt laten aansluiten op deze leeftijdsgroep.
  • Maak jongeren/pubers onderdeel van uw bedrijf (co-creatie), door bijvoorbeeld een jongere verantwoordelijk te maken voor het contact met de puber. Geef hen de mogelijkheid om uitdagende activiteiten te organiseren op of bij uw bedrijf. Deze investering zal voor u op de lange termijn meer lonend zijn dan materiele investeringen in gebouwen of faciliteiten.

 

Hoe kunnen wij u helpen?

Komt u ondanks deze adviezen er toch niet uit, of wilt u graag eens sparren over de mogelijkheden voor uw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op en wij helpen u verder.

 

Sanne Gerrits is/was student aan de Hospitality Business School Saxion in Deventer en dit onderzoek was haar afstudeerproject. Het afstudeeronderzoek bestond uit literatuur-, bureau- en veldonderzoek. Zo heeft zij de bedrijfsleiders/eigenaren geïnterviewd van Vakantiepark Het Stoetenslagh, Recreatiepark TerSpegelt, Kampeerterrein De Lievelinge, Strandcamping Groede, RCN Vakantiepark De Jagerstee en AvaTarZ Nature Park. In het vervolg op haar afstudeeronderzoek is Sanne als adviseur/onderzoeker onderdeel van ons FACET-team.

Door: Johan Drenth
DELEN: Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone