FACET architecten & adviseurs

Ontwerpen en inrichten voor uw gasten

Ontwerpen en inrichten voor uw gasten blog

Stelt u zich eens voor; u gaat op vakantie in eigen land en ik doe dat ook. Wellicht komen we elkaar nooit tegen. Omdat we beiden andere interesses hebben en daarmee een andere invulling geven aan onze vakantie. Binnen de branche van recreatie kennen we twee segmentatiemodellen die deze en nog veel meer verschillen zichtbaar maken. De leefstijlvinder van Marketingresponse en de vrijetijdsprofielen van Motivaction. Beide geven inzicht in de verschillende behoeftes en eisen van gasten en dat wordt gebundeld in de doelgroepen voor recreatie.

De data achter de doelgroepen voor recreatie zijn enorm. Denk hierbij aan: reis-bereidbaarheid, gebruik van social media, aantal overnachtingen, bestedingsgedrag en trends en ontwikkelingen.

“Vaak horen we ‘bij ons is iedereen welkom’. Een mooi streven, maar wat de ene geweldig vindt, is voor de ander juist een afknapper. Maakt een recreatieondernemer geen keuze, dan doet de markt het zelf!” – FACET

Ego- of Groepsgeoriënteerd

Eén van de twee segmentatie modellen is het BSR-model van Marketingresponse voor de recreatiebranche. Dit model creëert leefstijlen vanuit twee assen: sociologisch en psychologisch. De sociologische as loopt van “ego” naar “groep”.

  • Groepsgeoriënteerde mensen willen interactie. Zij staan graag aan een veldje waar snel contact mogelijk is. Maar vragen ook ruimte voor een gezamenlijk sport en spel. Of juist een gezamenlijke bbq.
  • De ego georiënteerde mensen vragen om meer rust en privacy. Waarbij de landschappelijke inrichting zo is ontwikkeld, dat er juist niet direct contact is met andere gasten.

Inrichten voor recreatie doelgroepen

Dit is slechts een klein voorbeeld van inrichten op basis van recreatie doelgroepen. Wat met name belangrijk is, is dat u gaat onderzoeken wat uw eigen unieke waardepropositie wordt. Wat biedt uw regio, wat biedt uw park en welke recreatie doelgroepen passen daarbij? Eerder schreven wij een blog met 4 tips over herontwikkelingen op uw recreatiepark. Dit kan wellicht helpen om uw recreatie doelgroep te bepalen. Dan kunt u producten, inrichting en promotie gaan ontwikkelen die in samenhang zijn.

Door: FACET