FACET

Laat trends geen Fata Morgana zijn!

Beleving. Indoor skatepark. Trampoline-park. Vermaak. Blurring. We kennen ze allemaal, de (zelfbenoemde) trendwatchers, die u bedelven onder abstracte termen of die u gouden bergen beloven met concrete oplossingen wat iedereen moet doen om niet een afslag naar de toekomst te missen. “One size fits all”. Maar voor u het weet creëert u een nieuwe Fata Morgana: Een illusie, die veel geld kost, maar voor u niet het gewenste effect heeft.

Hoe kunt u dan met uw park inspelen op trends? Welke trends zijn interessant voor u? En wie moet u nu geloven? We gaan het u proberen uit te leggen…

50 jaar verblijfsrecreatie in Nederland:
de ontwikkeling van nieuwe waarden

Vandaag 13 juni 2019 viert RECRON haar 50 jarig jubileum in De Fata Morgana van De Efteling. Een periode waarin de Nederlandse recreatiebranche tot ontwikkeling is gekomen. Halverwege de vorige eeuw begonnen mensen te recreëren. Het was een hele onderneming.

De koffer per post versturen, zelf per openbaar vervoer… of per fiets… Het enige wat u nodig had was een plekje om de tent op te zetten. Een paar vierkante meter achter de poort van een recreatiebedrijf, dat toen vaak nog niet veel meer was dan een voormalig weiland.

Gaandeweg de tijd zijn er steeds meer faciliteiten toegevoegd, waardoor de gasten meer dingen konden beleven dan voorheen. En meer dan thuis. Een voetbal- of tennisveld. Een zwembad. Tot veel later ook een (gethematiseerd) overdekt zwemparadijs, waarin men zich waant in subtropische oorden… Alles dichtbij… Of juist een sprookjesbeleving, waar de kinderen vermaakt worden door zelf gecreëerde mascottes of figuren, die ze kenden van boeken en tv.

Inmiddels komt de Z-generatie op het toneel. En voor Z gaat het nog een stap verder. Niet alleen over een standplaats of simpelweg consumeren, maar nadenken over betekenis en de eigen footprint, dat is waar het om gaat. Investeren in duurzaamheid (zoals LED verlichting) is niet bijzonder, maar de standaard. Maar ook het betrekken van de omgeving in de vakantiebeleving.

Maar wat zijn nu trends?

Om dit te begrijpen gaan we het even theoretisch en abstract maken. Een trend is in de basis een ontwikkeling op sociaal, politiek, technologisch of maatschappelijk gebied. In de basis wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen 3 niveaus in trends, van heel abstract naar concreet :

  • Megatrends. Deze gaan over abstracte veranderingen in de hele maatschappij, zoals digitalisering, vergrijzing en dematerialisering. Dit zijn veranderingen, waarop we geen directe invloed hebben.
  • In Maxitrends reageren mensen(consumenten) op de Megatrends. Deze trends worden ook wel consumententrends genoemd. Ze gaan over een groeiende behoeftes van personen/doelgroepen in (delen van) de maatschappij. Zoals de behoefte aan zingeving. Kortom, deze Maxitrends zijn doelgroepafhankelijk.
  • Microtrends zijn vaak marktgericht (markttrends) en kenmerken zich vaak door een concreet product, zoals de Biowinkel of Safaritent. Maar ook concepten voor vakanties waarin maatschappelijk bewustzijn of betekenis centraal staat.

Mooi deze onderverdeling, maar wat kunnen we ermee?
In de afgelopen decennia hebben we verschillende trends en ontwikkelingen voorbij zien komen. Maxitrends, zoals de algemene behoefte aan avontuur en vermaak en de behoefte aan actieve vakanties. Of de gevolgen van Megatrends, zoals vergrijzing, globalisering, etc. En concreet uitgevoerd met Microtrends als overdekt speelparadijzen op vakantieparken.

Dus nogmaals: Waar Microtrends productafhankelijk zijn, en Maxitrends doelgroepafhankelijk, zijn Megatrends juist voor de hele maatschappij. Niemand ontkomt aan de invloed van Megatrends. Daarnaast is het belangrijk om te beseffen, dat abstracte trends, zoals de megatrends, over een langere periode gaan, dan de concrete Microtrends.

Waar een Maxitrend vaak volgt vanuit de Megatrend, omvat de Maxitrend vaak een heel palet aan onderliggende Microtrends. Wie begrijpt welke Maxitrend voor zijn doelgroep de oorzaak is van verschillende Microtrends, kan hierop inspelen met nieuwe succesvolle Microtrends. Dit betekent niet het kopieren van een bestaand concept, omdat het zo goed werkt bij de collega, maar het vinden van een nieuw gat in de markt, die inspeelt op de achterliggende behoeften (de Maxitrend) van uw gast. De Leefstijlvinder kan u hierbij helpen.

Voor u geen nieuwe Fata Morgana!

Moraal van het verhaal: Laat u niet gek maken, door wat succesvol is bij uw collega. Of welke concrete trends er door een willekeurige trendwatcher of adviseur worden aangeprezen. U hebt niets aan een nieuwe Fata Morgana! Ga eerst op zoek naar uw eigen doelgroep en daarbij behorende relevante Maxi- en Microtrends. Alleen op deze wijze bouwt u geen Fata Morgana, maar huizen als kastelen…

Door: Johan Drenth