FACET architecten & adviseurs

Kamperen, een dalende trend?

trends in kamperen

We lezen het vaak in trendrapporten, bedrijfsmatige toekomstvisies, etc.: Kamperen volgt een dalende trend. In bijna ieder rapport worden cijfers van dezelfde strekking gebruikt. Gemiddeld wordt er gesproken over een daling van 2% per jaar. Nieuwsgierig als we zijn, vragen we ons af wat nodig is om deze trend om te buigen…

Terug naar de essentie

Globalisering leidt ertoe dat mensen sneller geneigd zijn om naar het buitenland te gaan. Eigen land lijkt gevoelsmatig te klein, we willen veel van de rest van de wereld zien en reizen wordt steeds eenvoudiger en relatief goedkoper. Dus wat ons betreft staat het als een paal boven water dat binnenlands recreatie af neemt.

Er liggen voldoende kansen bij de buitenlandse toerist, maar om deze gasten naar Nederland te trekken moeten we kritisch blijven kijken naar ons recreatieaanbod. De groei van de komst van Aziatische toeristen naar ons land is enorm. Echter zal slechts een klein deel van de sector profiteren van hun komst, immers zullen zij tijdens hun korte verblijf niet op een camping verblijven.

Nee, belangrijker is om te kijken naar de buitenlandse toerist dichter bij huis. Kamperen is toch wel in hoofdzaak een Nederlandse, Duitse, Belgische en Franse vorm van verblijfsrecreatie. Maar hoe krijgen we dan meer buitenlandse toeristen naar Nederland? Niet (alleen) door middel van thematisering en het (Nederlandstalig) kindertheater op het vakantiepark. Daar gaan we het grote publiek niet mee winnen. We moeten terug naar de essentie.

Pure beleving voorop

Kamperen heeft volgens ons voor het grote publiek een imagoprobleem: het is niet echt ‘hip’ meer. Het wordt gekoppeld aan eenzijdige programma’s als ‘Ik Vertrek’ en ‘RTL Campinglife’ (zie ook onze eerdere blog). Alleen natuurrecreatie biedt in de marge nog een groei, aangezien dit past in de huidige trend van biologisch en verantwoordelijk leven (zie ook onze eerdere blog).

Maar dan rijst bij ons toch ook de vraag: “Waarom gaan er dan toch zoveel mensen / jongeren kamperen op festivals. In kleine tentjes ook nog!” Het antwoord lijkt ons voor de hand liggend: omdat het kamperen niet de hoofdreden is voor hun verblijf. Dat wordt namelijk gevormd door het (festival-)programma. Daar komen de mensen voor. En het kamperen, in welke vorm dan ook, is een (belangrijk) onderdeel van de totale, pure, festivalbeleving.

Wat hebt u uw gasten te bieden?

Stel, we denken het kamperen weg van uw recreatiebedrijf. Wat hebt u uw gast dan te bieden aan (activiteiten-)programma? Afgezien van uw ongetwijfeld prachtige omgeving, wat biedt u meer aan uw gasten?

Bollo de Beer of Koos Konijn gaan u op dit gebied niet helpen. Zij onderscheiden u niet van andere parken. Verdiep u in uw doelgroep en ontwikkel met deze kennis een unieke beleving.

Hierbij is het belangrijk dat u begrijpt waarvoor uw gast naar uw park toe komt. Het is  die unieke ervaring, waarvoor hij jaren later terugkomt. Kijk hiervoor verder dan de parkgrenzen. Welk aanbod in uw omgeving draagt bij aan de beleving van uw gasten, kunt u samenwerkingen met plaatsgenoten aangaan? En hoe speelt uw personeel in op de wensen en interesses van uw parkbezoekers? Dit allemaal draait bij aan het pure gevoel dat bij ieder kampeerverblijf gecreëerd wordt.

Samen bouwen aan de toekomst

Het vinden van dé unieke ervaring die uw recreatiepark te bieden heeft is niet eenvoudig. Het is goed om hiervoor de handen in een te slaan en eens kritisch te kijken naar de mogelijkheden die uw concept te bieden heeft. Wij komen graag eens langs om samen met u te kijken waar uw kansen liggen.

Door: Bob Kettering