FACET architecten & adviseurs

Hygiënisch en kwalitatief sanitair

In ‘Corona-tijd’ is een grote rol voor het sanitair weggelegd. Het houdt ons in haar greep. Als gevolg van Corona, gaan we naar een economie met meer afstand tot elkaar. Het vermijden van grote groepen is (nog) de nieuwe norm. En de openstelling van de bedrijven hangt nu sterk af de hygiëne en het sanitair. Betekent dit dan dat we juist nu massaal voor privé-sanitair moeten kiezen?

Circulair en integraal denken is de nieuwe norm

Noem het meer privacy, social distancing of juist de anderhalve meter economie. Laat heel duidelijk zijn dat dit echt geen nieuwe ontwikkeling is. Dit is al jaren als trend zichtbaar, maar neemt nu een grote sprong voorwaarts, ook voor de mainstream. Zaken als verkleinen van de footprint, het veranderen van een lineaire- naar circulaire economie en unieke beleving (vermijden massatoerisme) winnen meer en meer aan terrein en worden langzaam gemeengoed. (lees ook : Gevolg van Corona) Mensen zijn op zoek naar betekenis, realiseren zich daarbij dat het anders moet en zien in dat men zelf het verschil kan maken! De maatschappelijke drang naar enkel efficiëntie en kostenreductie is ten einde. En bedenk u de Greendeal er aan komt. Hierbij wil Europa in 2050 klimaatneutraal zijn, en daarmee de uitputting van de aarde en het gebruik van fossiele grondstoffen een halt toeroepen.

Bijvoorbeeld, Lange-afstand-reizen zijn unieke memorabele momenten. Maar daar tegenover gaan afwisselingen met eenvoudige vakanties en keuzes staan, om de footprint in de hand te houden. De natuurinclusieve samenleving is in ontwikkeling en vraagt van ons anders te kijken naar onze omgeving. Circulair bouwen, waarbij alle materialen geschikt zijn voor hergebruik en er geen afval meer is, wordt de standaard. (lees: Circulair Denken) En wat dacht u van de toenemende drang naar Tiny-House concepten?

Dit zijn allemaal gevolgen die terug te leiden zijn naar de Megatrends op maatschappij niveau. Veranderingen waarop we geen invloed hebben, maar waar we enkel naar kunnen acteren om toekomstgericht te blijven exploiteren!

Uw gast voorop

Dit is en blijft voor elke persoon anders (lees: Leefstijlvinder). Waar de één nu al bij elke stap kijkt naar de impact, kijkt de ander enkel nog naar zijn eigen efficiëntie of financieel gewin. Maar duidelijk is dat het proces van bewustwording en het zoeken naar betekenis al enkele jaren op gang is. Sterker nog, deze komt nu in een stroomversnelling. En dat zal ook effect hebben op uw park.

Het is voor u daarom echt noodzakelijk om inzicht te krijgen in “wie uw doelgroep is en wat deze wil” oftewel in welke fase zit uw gast en waar is deze expliciet naar op zoek. Dan kunt u daar concrete producten en services op ontwikkelen die aansluiten.

Terug naar dat privé sanitair, of juist niet…

Maar goed, nu heerst Corona onze gedachten. Betekent dit dan dat we juist nu massaal voor privé-sanitair moeten kiezen?

Met het bovenstaande in uw achterhoofd is het de vraag of privé sanitair wel de oplossing biedt in circulair ondernemen of voldoet aan de betekenis die uw gast zoekt. Elke plek een eigen toilet, douche, wasbak en niet te vergeten een eigen verwarmingstoestel. Dit past zeer zeker niet in de klimaatdoelstellingen. Om nog maar te zwijgen over de onderhoudslast die drukt op uw exploitatie. Kortom, misschien handig voor nu in Corona-tijd, maar dit is geen duurzame maatregel voor de lange termijn.

Maar u vraagt zich waarschijnlijk ook af of 1 groot sanitairgebouw op een centrale plek op de uw bedrijf nog wel past bij de privacy, social distancing of juist de anderhalve meter economie. Het antwoord daarop is nee! Met name prefab units en de oudere gebouwen zijn niet geschikt. Deze gebouwen zijn ontwikkeld vanuit een efficiëntie gedachten en zijn vaak niet meer aanpasbaar. Ook bieden ze vaak weinig kwaliteit en beleving op het gebied van hygiëne en privacy.

De oplossing zit in meerdere kleinere circulaire sanitairgebouwen. Met aan elke zijde een éénrichtingsingang en geen dode looppaden waar mensen moeten passeren. Uiteraard een gezamenlijke, duurzame warm-waterbereiding. Veel aandacht voor mogelijkheden om de wasplek, douche of toilet te ontsmetten. Of wellicht een “ontsmettingsmedewerker” die na elk gebruik de kamer reinigt, alvorens deze weer te gebruiken is…

Moet dat nu echt allemaal…

Te lang hebben verschillende ondernemers in de branche geregeerd op basis van efficiëntie en prijs. Hierbij is onvoldoende oog geweest voor de veranderende wensen van de recreant. Natuurlijk, er zijn apps ontwikkeld en de boekingsmodule is versimpeld en nog veel meer gedigitaliseerd. Maar hebt u hierbij 100% ingespeeld op de betekenis die de gast zoekt???

Wachten in een rij bij de receptie, vraagt om digitalisering (lees: Receptie van de Toekomst). Zeker in de huidige tijd. Maar dit mag niet betekenen, dat uw gast met kentekenregistratie automatisch toegang heeft tot uw park en na 7 dagen zonder contact met u weer vertrekt. Er ontstaan weer nieuw mogelijkheden om het contact met uw gast intensiever, doordat u bijvoorbeeld na aankomst van het kenteken een melding krijgt, zodat u vervolgens met een bloemetje de gast op zijn plek welkom heet. Kortom : Het zorgt niet alleen voor meer efficientie, maar het zorgt vooral voor meer tijd voor een goede gastrelatie. (lees: Digitaal park voor meer gastvrijheid)

Zo zorgt een slechte kwaliteit van het aanwezige sanitairgebouw er juist voor dat gast gaat vragen om privé sanitair. Maar privé-sanitair lost het oorspronkelijke probleem niet op. Eigenlijk is een roep om betere kwaliteit sanitair. In een hotel zou uw gast ook de kwaliteit, die op veel parken geboden wordt, niet accepteren. Belangrijk is om ook hier het probleem integraal op te lossen met aandacht voor kwaliteit, hygiëne, beleving en duurzaamheid (circulariteit).

Nadenken wat nu echt privacy, social distancing, betekenis en kwaliteit is, vraagt om een heldere, integrale visie voor uw unieke doelgroep op te ontwikkelen waarbij circulair denken ook van belang is. Maar dit vraagt van u wel om moed om anders te denken. Durft u het aan!

 

 

Door: FACET