FACET

Hoe bezoekers elk seizoen weer terugkomen. Zin of onzin?

Het ene jaar een waterspeeltuin, het volgende jaar nieuw indoorspelen, daarna nieuwe accommodaties, nieuwe speeltuin, vernieuwde entree, een nieuw sanitair gebouw, binnen theater, en ga zo maar door. Dit is wat we vaak horen. Te vaak! De continue drang om maar te blijven bouwen om de gast maar te verrassen. Koren op de molen van menig leverancier, waarbij woorden als ‘duurzaamheid’ en ‘bij de tijd blijven’ niet worden geschroomd om hun product te verkopen. Maar is dit allemaal wel noodzakelijk? Wat ons betreft niet. En we zullen het hieronder uitleggen.

Uw gast komt voor een vakantiebeleving

Uw gast boekt bij u een onderkomen voor zijn of haar vakantie. Dit kan zijn een verhuuraccommodatie, kampeerplaats, of dergelijke. Het doel van deze boeking is niet in de basis uw accommodatie. Uw gast wil een vakantie! Met een vakantiebeleving die bij hem of haar past. Voor de een is dat in alle rust, met af en toe een rondje fietsen of vissen in de buurt van de camping. Voor de ander is dit juist iets meer (culturele) activiteiten en wil meer prikkels ervaren. Terwijl het voor weer een ander juist gaat over inspiratie opdoen. Voor iedereen is dit anders. De Leefstijlvinder geeft hier meer inzicht in.

Maar in de totale vakantiebeleving zit wel de crux. Uw gast gaat twee of drie weken op vakantie (of soms zelfs langer) en wil bij het boeken of plannen van zijn/haar vakantie een gevoel hebben, dat hij een fijne vakantie gaat krijgen. En dat gevoel van een fijne vakantie is opgesplitst in een aantal factoren, die sterk afhankelijk zijn van de doelgroep. Daar zitten factoren in die gaan over een mate van vertrouwdheid. Dat men weet wat men krijgt en welke kwaliteit dat dit is. En daar zitten factoren in verrassing. Zeker de extraverte gast wil graag worden uitgedaagd. Vernieuwingen horen daar bij.

 

De recreatiebranche is een kapitaalintensieve branche.

Dit betekent dat telkens hoge investeringen noodzakelijk zijn voor ontwikkelingen in uw bedrijf. Een nieuw sanitairgebouw kost gauw een paar ton tot ruim een miljoen voor een unieke variant. Ook voor speelvoorzieningen, zwembaden of waterspeelvoorzieningen hebben we het gauw over vergelijkbare investeringen. En als het ene bedrijf een dergelijke investering doet, dan kan het andere bedrijf (de concurrent) natuurlijk niet achter blijven. Maar dragen deze investeringen dan daadwerkelijk ook bij aan uw resultaat?

We zien helaas te veel bedrijven met de erfenis uit het verleden van deze drang om steeds maar meer te bouwen. Het effect is steeds meer (verouderde) faciliteiten, die onderhouden moeten worden. De kosten rijzen de pan uit. Het bebouwd oppervlakte is steeds groter geworden, wat uiteindelijk ten koste is gegaan van het aantal plekken. En dat is nu juist waar u uw brood mee verdiend.

Investeer in aandacht voor de gast

Om tegemoet te komen aan de wens van uw gast om verrast te worden, dienen we weer terug te gaan naar de basis van de recreatiebranche, namelijk : gastvrijheid. Uw gast komt niet voor ‘koude’ objecten en faciliteiten, maar wil juist interactie, warm contact met anderen of gezelligheid. De ‘koude’ faciliteiten, zoals speelvoorzieningen, faciliteiten, gebouwen kunnen daarbij helpen, maar zijn niet leidend hierin. Nee, de focus dient te liggen op de gastvrijheid. Ga op zoek naar uw doelgroep. Kijk wat zij nodig hebben. En werk aan een vernieuwd, uitdagend activiteitenprogramma, passend bij uw doelgroep.

Hiervoor moet u niet investeren in gebouwen of ander ‘koude’ faciliteiten op uw bedrijf. Nee, investeer in goed personeel, die u verder gaan helpen met een goede gastvrijheidsbeleving passend bij uw doelgroep.

 

Moeten we dan niet investeren in deze ‘koude’ faciliteiten?

Natuurlijk moet uw park een basisniveau hebben op het gebied van uitstraling en kwaliteit van de plek, accommodatie en faciliteiten. Daarnaast dienen alle gebouwen dienstbaar te zijn aan het bieden van de vakantiebeleving van uw gast, van uw doelgroep. Met andere woorden, voor iedere euro die wordt geïnvesteerd moet ontzettend duidelijk zijn, wat dit oplevert voor de gastbeleving van uw gast. In veel gevallen betekent dit, dat er veel minder investeringen noodzakelijk zijn, maar dat juist wordt geïnvesteerd in flexibele, multifunctionele faciliteiten.

Aan deze aanpak zit voor u één heel groot voordeel. Uw activiteitenprogramma kunt u ieder jaar relatief eenvoudig aanpassen. Iedere wijziging kost u in principe geen cent extra. Maar u kunt dan wel uw gast blijven inspireren, uitdagen en verrassen.

Voor we het vergeten. Er zit voor de financiële exploitatie zit er nog een voordeel aan. Oudere gebouwen hebben steeds meer onderhouds- en exploitatiekosten. Door het aantal faciliteiten te blijven beperken kunt u deze met minder geld up to date houden. Een basis voor een gezonde exploitatie.

Door: Johan Drenth