FACET architecten & adviseurs

Het einde van de reviewsites?

klantreviews campings en recreatieparken

In ons kleine Nederland kennen we tal van review en vergelijking sites. Allemaal ontstaan in de jaren 2000. Zoover is waarschijnlijk een van de bekendste en meest succesvolle binnen de recreatiebranche. Maar welke waarde kunnen we anno 2017 nog hechten aan reviews?

 

Onlangs werden wij verrast door een camping, die zich met Leisure Leefstijlen geheel richt op de rode doelgroep (de early adaptors). De camping zit bomvol en scoort toch slecht bij Zoover. De ondernemer legde ons uit: “Mensen die ons beoordelen op reviewsites zijn niet onze doelgroep, mensen die reviewsites lezen eveneens niet. Dus van een slechte score bij Zoover merken wij helemaal niets, sterker nog het zorgt juist voor een natuurlijke schifting!” Deze uitspraak triggerde ons om hier eens vanuit een andere hoek naar te kijken.

Een review of kwalitatieve reisverhalen?

Zoals gezegd ontstonden reviewsites in de jaren 2000. Het werd ontvangen als een vernieuwend en transparant medium waar je iets over jouw beleving kon delen met iedereen. Er ontstonden kwalitatieve (reis)verhalen over de beleving van de schrijver die de unieke ins and outs over zijn of haar ervaring deelde. Vaak leuk om te lezen, omdat er een zekere kwaliteit en positivisme uit sprak.

 

Alle producten kennen een productlevenscyclus. Over het algemeen ontstaan ze bij early adaptors en verplaatsten zich uiteindelijk snel of minder snel door naar de mainstream. In ons optiek is ook het geval bij reviewsites! Anno 2017 worden reviewsites niet meer door de early adaptors gebruikt, deze zijn allang overgestapt op het schrijven en lezen van reisblogs. Op reviewsites lijkt het niet meer te gaan over kwalitatieve belevingsverhalen, maar vooral een vergaarbak met kritische opmerkingen over de wachttijden bij de snackbar en de straal van de douchekop…

Het einde van de reviewsites?

Doordat de huidige gebruikers van reviewsites sneller geneigd is om in een review de kritische of negatieve ervaringen te delen, is het voor een steeds kleiner wordende groep nog interessant om deze te lezen. Oftewel; de review is niet meer objectief en heeft weinig kwalitatieve onderbouwing. In de nabije toekomst zouden ze hierdoor flink in waarde kunnen verliezen.

Nu hoor ik u denken; Wat moet ik hiermee?

Simpel, ontdek uw eigen niche, uw exacte doelgroep en creëer uw eigen community! Een groep ambassadeurs van uw merk die inspirerende verhalen met inhoud delen. Met nuttige tips over de omgeving waar u zich bevindt en ervaringen van wat ze hebben ondernomen en wat hen heeft verrast. Gebruik deze verhalen in uw eigen communicatie, op de website of social media. Verhalen met inhoud, zijn leuk om te lezen. En dit spreekt gasten aan die zich aangetrokken voelen tot die community.

Door: Bob Kettering