FACET architecten & adviseurs

Feiten en fabels over Leisure Leefstijlen

Leisure Leefstijlen feiten en fabels

Enkele jaren geleden heeft RECRON Leisure Leefstijlen geïntroduceerd voor de recreatiebranche. Het is een segmentatiemodel, gebaseerd op het BSR-model van SmartAgent (SAMR), dat doelgroepen segmenteert op basis van subjectieve motivaties. FACET is gespecialiseerd in toepassing van Leisure Leefstijlen. Vooral in het ontwikkelen van recreatieconcepten en de vertaling ervan naar ruimtelijke plannen.

Tijdens afspraken met onze opdrachtgevers merken we vaak dat er nog veel onbekendheid is over Leisure Leefstijlen. Hieronder treft u een aantal fabels en feiten aan.

Fabel: Leisure Leefstijlen plaatst consumenten en recreatiebedrijven in hokjes

Nee, absoluut niet. Het gaat juist om de achterliggende motivaties van mensen en bedrijven, waarbij ieder persoon of bedrijf haar eigen unieke DNA heeft. Hierin heeft iedere kleur een aandeel in een unieke verhouding. Dit noemen wij het BSR-profiel. Binnen dit profiel zijn één of twee kleuren vaak dominant. Dat zijn dan ook de kleuren die veelal uit de tests volgen.

Feit: Leisure Leefstijlen zegt meer over de wensen van uw gast, dan harde data als gezinssamenstelling, leeftijd, inkomen, etc.

Niet iedere recreant is hetzelfde. De harde data zeggen eigenlijk niets over de wensen en motivaties van uw gast. Vaak staan juist subjectieve redenen en motivaties aan de basis voor de keuze voor de vakantiebesteding.

Fabel: U moet uw park gaan reorganiseren om van Leisure Leefstijlen gebruik te kunnen maken.

Nee! Het gaat juist over inlevingsvermogen in de beleving van uw gast. Leisure Leefstijlen kan u helpen in het aanscherpen van uw aanpak, zodat uw bedrijf, uw omgeving en uw promotie optimaal bij elkaar aansluiten. Zodoende krijgt uw gast wat hij van tevoren had verwacht en vertrekt hij uiteindelijk als een tevreden gast.

Feit: Leisure Leefstijlen is een middel om te focussen op uw gast.

Niet meer en niet minder. Over het algemeen komt het slechts op één ding neer. Het gaat om de focus op uw gast en diens wensen.

Fabel: Iedereen denkt zoals uzelf.

Nee! Elk persoon heeft zijn eigen beleving, maar het is wel goed om uzelf als uitgangspunt te houden voor uw park. U bent immers het onderscheidend karakter van uw park.

Feit:  Leisure Leefstijlen helpt bij primaire keuzes voor uw park.

Daarmee voorkomt u investeringen die zich niet terugverdienen.

Fabel: Ik heb maar een klein bedrijf. Voor mij is het niet van belang.

Nee! Ook voor een klein bedrijf is Leisure Leefstijlen van belang. Door goed te kijken naar uzelf, uw omgeving en uw gast kunt goede keuzes maken voor uw promotie (website e.d.). De truc is om alles zoveel mogelijk op elkaar aan te laten sluiten.

Door: Johan Drenth