FACET architecten & adviseurs

Digitaal park met meer gastvrijheid!

digitale gastvrijheid vakantieparken

Stelt u zich eens voor: uw gast boekt bij u een vakantie via uw eigen applicatie op zijn smartphone. In deze app ontvangt de gast een inlogcode als bevestiging waarmee hij, door de inlogcode voor de sensor te houden, door uw slagboom het park op kan. Dit, en nog veel meer, is een zeer realistisch beeld voor de nabije toekomst.

Gegarandeerd een 8+!

De stem in de applicatie (zoals bij een autonavigatie) leidt de gast vervolgens naar het betreffende huisje. Deze kan de gast tevens betreden met de inlogcode op de smartphone. Eenmaal aangekomen in het huisje, stelt de gast de binnentemperatuur in via de app. De gast krijgt via uw app informatie over activiteiten op uw park. Ook kan de bestellingen doen voor broodjes bij het ontbijt of een tafeltje bij het raam reserveren in uw restaurant. Een storing van de televisie melden? Via de app natuurlijk!

Door het gebruik van deze applicatie, verdwijnen de pieken op wisseldagen. Oftewel, minder personeel tijdens deze momenten. Maar stelt u zich eens voor: gedurende de dag bezoekt u de nieuwe gast. Even een positief gesprek over hun aankomst en korte uitleg over het gebruik van de app tijdens het verblijf. Zodra u de gast verlaat, krijgt deze een melding in de app: “Leuk dat u bij ons bent, wilt u hier een eerste beoordeling doen?” Gegarandeerd een 8+, en daarmee stijgt direct uw positie in de reviews!!!

Dit gaat mij niet gebeuren, denkt u misschien? Niets is minder waar. De rode en gele belevingswereld (Leisure Leefstijlen) staat nu al open voor deze mogelijkheden en zou dit graag gebruiken. De technische mogelijkheden zijn ook reeds voorhanden.

Maar wat betekent dit voor uw park?

Allereerst hebben deze ontwikkelingen grote gevolgen voor met name uw receptie en winkel. Het belang en de omvang ervan zal de komende jaren sterk veranderen. U hoeft geen voorraad meer te hebben voor uw winkel. U koopt dat immers rechtstreeks in bij uw leverancier. En dan alleen wat u nodig heeft. De persoon aan de receptie verandert van een administratieve functie naar een echte gastheer of gastvrouw. Al het papierwerk is immers al lang geregeld via de app.

Kortom, het belang van investeren in algemene grote gebouwen wordt de komende jaren steeds minder van belang. Belangrijker is om te investeren in gebouwen en verhuurobjecten, die echt iets toevoegen aan de vakantiebeleving van uw gasten.

Door: Bob Kettering