FACET architecten & adviseurs

Column in RecreAnders: De top van Europa

De Nederlandse campings behoren al jarenlang tot de top van Europa. Elk jaar weer worden bedrijven succesvol genomineerd voor diverse Europese awards. De Europese gasten weten Nederland goed te vinden en vertrouwen op de kwaliteit van de Nederlandse recreatieondernemers. En hoewel we hier onwijs trots op moeten zijn, vinden recreatieondernemers dit over het algemeen maar heel gewoon. We doen gewoon ons best …

Maar als we kijken naar het politieke niveau is het beeld van Nederlandse campings en recreatieondernemers minder rooskleurig. Maar liefst 20% van de branche is, volgens onderzoek, helemaal niet vitaal! Door vitaliteitsscans en programma’s als ‘Massa is kassa’, ontstaat een misplaatst beeld van de sector.

Door het accent te leggen op 20% van de markt, wordt de 80% vergeten die wél succesvol is. Er worden miljoenen uitgetrokken om die 20% te veranderen en er komt beleid om de ontwikkelvrijheid aan banden te leggen. Daarmee benadeel je de goede bedrijven … Laten we juist die 80% een podium bieden. Leg de nadruk op het succes van de branche. De werkgelegenheid die deze brengt, in de wijde omgeving. In veel regio’s halen voorzieningen als supermarkt, zwembad, horeca en culturele voorzieningen hun bestaansrecht uit de aanwezigheid van campings, jachthavens en vakantieparken.

We moeten de geweldige innovatiekracht van de branche uitlichten, de bijdrage aan natuurinclusief en circulair ondernemen benoemen en de geluksmomenten, waar elke dag aan wordt gewekt. Leg de focus op het succes. Dan wil toch iedereen in deze sector werken?

Nu hoor ik je denken: ‘Mooi verhaal, maar wat kan ik hiermee?’ Als jij niet vertelt hoe trots je op het recreatiebedrijf, je werknemers en je gasten bent, hoe moet een ander dat dan weten? Je kunt zelf de lokale politiek benaderen en focus claimen voor je positieve bijdrage. Want die 80% doet niet gewoon zijn best, maar levert een geweldige bijdrage aan de maatschappij!

Door: FACET