FACET architecten & adviseurs

10 jaar ‘Ik vertrek’, wat heeft het de recreatiebranche gebracht?

ik vertrek 10 jaar later

‘Gelukzoekers die onvoorbereid een idyllische camping willen opzetten, zodat ze van een rustig leven kunnen genieten.’ We kennen het programma ‘Ik vertrek’ van omroep AVROTROS waarschijnlijk allemaal. Het ene na het andere gezin startte vol goede moed aan een nieuw avontuur. Tien jaar later heeft het overgrote deel het bijltje erbij neergelegd en is platzak.

Wellicht kent u ook de zwaar gesponsorde programma’s voor de Lime-doelgroep, zoals Campinglife. Lidl-tasjes schieten veelvuldig door het beeld, er is aquajogging in het zwembad, de kinderen gaan naar de ‘kidsclub’ en ’s avonds genieten pa en ma lekker van een wijntje in de voortent. Is dit reality-tv, waarbij vooral negatieve voorbeelden worden getoond, of is het reclame-tv? Zonder het direct te realiseren, geven deze programma’s een eenzijdig beeld van de recreatiebranche, met als gevaar dat de markt als saai, naïef en nauwelijks vernieuwend wordt gezien.

Het ontbreekt aan aandacht voor de ondernemende en vernieuwende doelgroepen als paars en rood. Deze doelgroepen zijn over het algemeen de ‘early-adopters’ of de vernieuwers, die voor de vitaliteit van het recreatieproduct kunnen zorgen. En dat zijn ook juist de doelgroepen die de recreatiebranche als bedrijfsopvolgers voor de toekomst nodig heeft!

Die nieuwe lichting recreatieondernemers is hard nodig. Veel bedrijven worstelen met bedrijfsopvolging. Maar om de branche interessant te maken voor deze nieuwe lichting, dient de vicieuze cirkel te worden doorbroken. De recreatiebranche moet weer ‘sexy’  en uitdagend worden.

Meer aandacht voor de buitenlandse gast in het rode en blauwe kwadrant

Op dit moment ligt de nadruk van het aanbod van kampeer- en bungalowbedrijven vooral op het gele en groene kwadrant. In eerste instantie logisch, aangezien de meeste mensen uit het gele en groene kwadrant nog in Nederland op vakantie gaan (dit in tegenstelling tot de mensen uit het rode en blauwe kwadrant). Voor de toekomst zullen ook deze groepen steeds meer naar (een all-inclusive-resort in) het buitenland vertrekken.

Betekent dit het einde van de Nederlandse recreatiebranche? Nee, dat niet. Het zal nog wel even duren. Er dient wel te worden gezocht naar vervangende markten: de buitenlandse consument. De focus dient naar onze mening dan ook meer op de buitenlandse toerist gericht te zijn.

Eest promotie voor uw omgeving en daarna uw bedrijf

Parallel aan bovenstaande wordt gebiedspromotie, of zelfs landspromotie, steeds meer van belang. De rode en blauwe belevingswereld, ook als buitenlandse gast, komt primair voor uw omgeving en pas secundair voor uw park. Nederland is maar klein voor de gemiddelde buitenlander. Dus profileer én profiteer meer van de grote ‘merken’ van Nederland (zoals Amsterdam). Bedenk ook dat de ruimtelijke structuur en opbouw van Nederland erg uniek is in de wereld, al was het alleen al vanwege het compacte ruimtegebruik en onze continue strijd met het water.

Vernieuwende mobiele accommodatie

Een gemiddelde toercaravan (of camper) is verworden tot eenheidsworst: een wit huis op wielen, van alle gemakken voorzien. De keerzijde van al deze luxe is dat het feitelijk geen caravan meer is om mee rond te toeren, maar een log en zwaar gevaarte achter de auto. De recreant van de toekomst wil echter niet altijd meer drie weken op een park staan, maar komt ook voor een gebied. Hij wil dan een plek om te slapen, dicht bij de omgeving van zijn interesse. Geen wonder dat de camper enorm in opkomst is, evenals de basic caravan als de T@B.

Aandacht voor de puber

De nieuwe generatie recreanten zijn de pubers. Veel recreatiebedrijven hebben voldoende aanbod voor jonge kinderen, maar voor pubers is er vaak weinig te doen. Hierdoor verlaten pubers het recreatiepark met een negatief gevoel. Deze puber is echter uw potentiële gast van de toekomst! Of uw potentiële bedrijfsopvolger!

Door: Johan Drenth